Banen ble bygget av Sulitelma Aktiebolag som et ledd i transportkjeden for kis fra Sulitjelma til kysten. Kjeden utviklet seg slik:

1892: Båt Sulitjelma–Fossen, tog Fossen–Sjønstå og båt Sjønstå–Finneid. Trafikken var innstilt vinterstid.
1893–1915: Båt Sulitjelma–Hellarmo, tog Hellarmo–Sjønstå og båt Sjønstå–Finneid. Trafikken var innstilt vinterstid.
1915–1956: Tog Lomi (Sulitjelma)-Sjønstå, båt Sjønstå–Finneid. Båttrafikk vinterstid i den grad isforholdene gjorde det mulig.
1956–1972: Tog Lomi (Sulitjelma)–Finneid.

Banen var ved åpningen en bruksbane for gruveselskapet med hovedsakelig svenske interesser. Uoffisiell persontrafikk ble satt i gang i 1894 før banen i 1896 fikk konsesjon for vanlig person- og godstransport. Fra 1933 tilhørte banen A/S Sulitjelma Gruber, et selskap med norske interesser.

I 1915 ble banen forlenget østover til Sulitjelma (Lomi) og Fagerli samtidig som den gamle banen ble bygget om med slakere kurver og lagt om fra 750 til 1067 mm sporvidde. Det ble nå helårsdrift på jernbanen. Selskapet hadde isbane (750 mm) på isen på Øvrevann Sjønstå–Engan (ca. 7 km) i 1916, men banen ble lite brukt pga. arbeidskonflikt. Den ble også lagt neste vinter, men da klarte man å holde åpen råk for båtene. Senere ble det tran­sport på isen med hester/biler vinterstid.

Det ble i 1952 vedtatt å bygge en ny bane gjennom tre lange tunneler vestover til Finneid. Dermed kunne omlastingen til dampbåt på Sjønstå unngås. I forbindelse med forlengelsen til Finneid ble jernbanen skilt ut fra gruveselskapet som et eget aksjeselskap, A/S Sulitjelmabanen, der også staten hadde interesser. Den nye banen ble tatt i bruk til jul i 1956.

Strekningen Ågifjellet–Sjønstå ble nedlagt for ordinær trafikk fra 20. desember 1956. Sporet ble beholdt som internt sidespor fram til banens nedleggelse.

Sulitjelmabanen ble nedlagt 23. juli 1972 og erstattet av vegforbindelse.

888 objects

Sulitjelmabanen ved sporveksel inn til billasterampe i Lomi

Underveis fra Sulitjelma med tog til Finneid. Toget trekkes av diesellokomotivet ODIN.

Tog fra Lomi til Finneid på Sulitjelma stasjon. Toget trekkes av diesellokomotivet ODIN.

Blandet tog til Finneid på Lomi stasjon. Toget trekkes av diesellokomotivet ODIN.

Lomi, endestasjon for Sulitjelmabanen. Lokomotivstall og verksted midt på bildet.

Persontog fra Finneid på Lomi stasjon. Dieselmotorvognen SULITELMA og personvogn BFo nr. 2.

Hensatte damplokomotiver. Til venstre SULITELMA, til høyre ODIN.

Hensatt damplokomotiv nr. 85 på Sulitjelmabanen.

Lossing av biler på Finneid stasjon på Sulitjelmabanen. Diesellokomotivet ODIN.

Sulitjelmabanens personvogn ACo 3 på Finneid stasjon.

Blandet tog fra Lomi ankommer Finneid stasjon på Sulitjelmabanen. Diesellokomotivet ODIN.

Blandet tog fra Lomi på Finneid stasjon på Sulitjelmabanen. Diesellokomotivet ODIN.

Sulitjelmabanens snøplog / sporrenser på Lomi stasjon

Sulitjelmabanens motorvogn SULITELMA med blandet tog på Lomi stasjon

Sulitjelmabanens damplokomotiv, tidligere NSB XXIIId nr. 82, på Finneid stasjon

Sulitjelmabanens personvogn Bo nr. 10 på Lomi stasjon

Sulitjelmabanens vogn nr. 31, kisvognunderstell med tank, på Lomi stasjon

Sulitjelmabanens diesellokomotiv TYR på Lomi stasjon

Sjønstå stasjon på Sulitjelmabanen

Sulitjelmabanens diesellokomotiv SAULO med tog fra Lomi på Finnesid stasjon

Share to