Randsfjordbanen fra Drammen til Randsfjord ble åpnet i etapper og høytidelig åpnet i sin helhet i 1868. På Randsfjord hadde banen forbindelse med dampskipene på Randsfjorden. Randsfjordbanen fikk to sidebaner, fra Hokksund til Kongsberg og fra Vikersund til Krøderen.

I 1926 ble det også åpnet en sidebane fra Hen til Sperillen, [Sperillbanen](http://kulturnav.org/44ac2291-85eb-4f4b-ae44-c6f0861016f8).

Etter åpningen av Gjøvik- og Valdresbanen mistet den øvre delen av banen mye av trafikken. I forbindelse med byggingen av Bergensbanen ble det vurdert å legge ned strekningen Hen–Randsfjord, da Bergens­banens stasjon på Jevnaker stasjon ikke ligger langt fra Randsfjord. Industrien langs den øverste delen av Randsfjord­banen kunne da betjenes av Bergensbanen.

Persontrafikken Hønefoss–Randsfjord ble nedlagt i 1933, gjenopptatt i 1944 og nedlagt i 1968. Det var imidlertid persontrafikk i begrenset utstrekning i kipptogene Hønefoss–Randsfjord også en tid etter denne dato.

Den øverste delen av banen, 2,3 km frem til Randsfjord stasjon ble revet i 1984. Strekningen Hønefoss–km 140,00 Bergermoen har fra 2011 status som skifteområde under Hønefoss stasjon.

Strekningen Drammen–Hokksund–Kongsberg tilhører fra 2008 Sørlandsbanen.

859 objects

Dieselmotorvogn Bmdo 86 54 utenfor lokomotivstallen på Sundland ved Drammen

Kryssing på Hokksund stasjon

Prøvekjøring av ombygget elektrisk motorvognsett type 69 med motorvogn BFM 69 020 fremst, på Vikersund stasjon

Prøvekjøring av ombygget elektrisk motorvognsett type 69 med motorvogn BFM 69 020 fremst, på Vikersund stasjon

Elektriske motorvognsett type BM 68B ved lokomotivstallen på Hønefoss stasjon

Elektrisk motorvognsett type 68A med motorvogn BM 68 11 fremst, med persontog fra Hokksund, tog 543, på Hønefoss stasjon

Elektrisk motorvognsett type 68B med motorvogn BM 68 24, på Hokksund stasjon

Elektrisk motorvognsett type 68B med motorvogn BM 68 24 fremst, med persontog til Hokksund, tog 544, på Tyristrand stasjon

ELokomotivfører Tor Bjerke på førerplassen i styrevogn BFS68 87

Elektrisk motorvognsett type 68B med motorvogn BM 68 24 fremst, på Hokksund stasjon

Elektrisk motorvognsett type 68B med motorvogn BM 68 29 fremst, med persontoget "Vøgne" fra Ål til Drammen på Hønefoss stasjon

Skiftetraktor Skd 220 168 tilhørende Ringerike Transportkontor på Hensmoen

Diesellokomotiv TMY 101 med bunntømmingsvogner for pukk på Hønefoss stasjon

Elektriske lokomotiver type El 14 med El 14 2171 fremst, med godstog fra Sundland på Hønefoss stasjon

Elektrisk lokomotiv El 14 2168 med godstog med fliscontainere på Hønefoss stasjon

Elektrisk motorvognsett type 68B med styrevogn BFS68 87 fremst, på Linnerud holdeplass på Randsfjordbanen

Elektrisk motorvogn sett type 67 / 65 med persontog til Hønefoss, tog 533, ved Grønlandsovergangen i Drammen

Utrangert styrevogn for elektrisk motorvogn type 65, litra BDFS nr. 18607, på Hokksund stasjon

Utrangert styrevogn for elektrisk motorvogn type 65, litra BFS nr. 18612, på Hokksund stasjon

Utrangert personvogn litra B30 nr. 153 på sidespor på Burud holdeplass

Share to