Banen fra Eidsvoll til Dombås ble åpnet i etapper, til Hamar i 1880, Tretten i 1894, Otta i 1896 og Dombås i 1913.

Banen hadde på Hamar forbindelse med Rørosbanen, som frem til 1921 var hovedforbindelsen Kristiania-Trondheim. I 1921 fikk banen på Dombås forbindelse nordover med den nyåpnede Dovrebanen og i 1924 med Raumabanen til Åndalsnes.

Banenavnet ble fra 2008 endret fra Eidsvoll-Dombåsbanen til Dovrebanen slik at hele strekningen fra Eidsvoll til Trondheim nå har navnet Dovrebanen.

2441 objects

Togmøte på Hamar stasjon. Tog fra Oslo til Otta til venstre, tog til Tønset (Tynset) til høyre

Damplokomotiv type 49a nr. 463 DOVREGUBBEN på Hamar stasjon kort tid etter leveranse. Prøvefyring og prøvekjøring

Persontog fra Oslo Ø til Otta, tog 307 på Hamar stasjon. Toget trekkes av damplokomotiv type 30b nr. 353.

Damplokomotiv type 30a nr. 281 med godstog på Moelv stasjon

Elektrisk motorvognsett type 68B med persontog retning Oslo S på Morskogen stasjon

Damplokomotiv type 49c nr. 470 ved lokomotivstallen på Otta stasjon

Damplokomotiv type 30b nr. 346 på svingskiven ved lokomotivstallen på Lillehammer stasjon

Damplokomotiv type 30b nr. 362 på svingskiven ved lokomotivstallen på Lillehammer stasjon

Damplokomotiv type 30a nr. 281 med godstog på Lillehammer stasjon

Persontog skiltet Hamar-Lillehammer på Hamar stasjon. På plattformen en gruppe reisende og to offiserer fra Frelsesarmeen

Skadet sanitetsvogn litra Zu nr. 424

Tyske soldater på endeplattformen på personvogn litra BCo2b type 1 nr. 471 under opphold på Dombås stasjon

Banebu ved Morskogen stasjon

Elektrisk motorvognsett type 73 med persontog til Trondheim på Otta stasjon

Elektrisk lokomotiv El 18 2258 med persontog til Oslo S på Otta stasjon

Elektrisk lokomotiv El 18 2258 med persontog til Oslo S på Otta stasjon

Elektrisk lokomotiv El 14 2173 med hurtigtog fra Oslo til Trondheim, tog 1201, på Ringebu stasjon

Elektrisk lokomotiv El 13 2132 med persontog på Hamar stasjon

Damplokomotiv type 18c nr. 226 på svingskiven på Hamar stasjon

Damplokomotiv type 27a 297 på svingskiven på Hamar stasjon

Share to