Finke

Finke sto det på dokument i samlingen til Setesdalsbanen som nylig ble registrert. Dokumentet var et skjema laget på tynn kalkerpapir. Skjemaet viste oppgaver knyttet til «hovedrevisjon og TR for lok og finke». Hva betegnelsene TR og finke sto for, var i første omgang uklart for registrator.

Gå til kildene....

Takket være god jernbanekunnskap hos verkstedsansvarlig på Setesdalsbanen, Vidar Krogstad, ble det klart at TR trolig sto for «terminrevisjon» og sammen med informasjon fra han og fra Thor Bjerke, pensjonert fotoarkivar på Norsk jernbanemuseum, kan den interessante historien bak ordet «finke» nå føres inn i registreringsskjemaet.

Om finkevogn

Arbeidstegning
Arbeidstegning

Den gang da det ble kjørte med damplokomotiv på Sørlandsbanen og andre banestrekninger, ble det vinterstid koblet til en finkevogn på lange tog. På disse lange togene måtte all dampkraften fra lokene bruktes til framdrift. Oppgaven til dampkjelen i finkevognen var derfor å levere varm damp til radiatorene som var i personvognene. Disse finkevognene fantes både som to-akslede og som boggivogner som den på bildet.

I tillegg til å inneholde fyrkjele, hvor det trolig ble fyrt med koks, kunne vognen ha funksjon som konduktørvogn. Det var også konduktørene som var pålagt tilsyn og pass av finkekjelen. I følge historien, var dette ikke nødvendigvis en populær oppgave hos konduktørene. Først og fremst fordi de manglet innsikt i hvordan en dampkjele skulle behandles (Mæhlum s. 207)

Kilder: Mæhlum, S Muntre jernbanehistorier (1948) Togbutikken https://www.togbutikken.no/users/togbutikken_mystore_no/images/Fde_Finke.pdf) Muntlige / upubliserte kilder: Thor Bjerke Vidar Krogstad

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Share to