Foto: Trine Gjøsund, Østfoldmuseene
Foto: Trine Gjøsund, Østfoldmuseene Foto: Trine Gjøsund, Østfoldmuseene

Julenissemaska på Verket i Moss

Hvorfor hang det året rundt en julenissemaske i pipa hjemme hos Gunnar?

I forbindelse med et utstillings- og formidlingsarbeid i 2014 intervjuet jeg noen av de tidligere beboerne om deres oppvekst i arbeiderboligene på «Verket» i Moss. «Verket» er en forkortelse for Moss Jernverk, grunnlagt i 1704.

En av informantene var Gunnar Pedersen som vokste opp i nr. 20. På spørsmål om han husket noe fra julefeiringen i barndommen, fortalte han at julenissen kom hvert år, og at ungene senere fant ut at det var naboen i Verket 19 som hadde kledd seg ut. «Ja, jeg husker det så innmari godt!» fortalte han.

Da vi ruslet sammen i huset han tidligere hadde bodd i, kom minnene fram på løpende bånd. Han var særlig opptatt av å se om pipa fortsatt stod der den hadde stått under oppveksten hans, fordi bak døra i pipeluka hadde mora satt inn en julenissemaske! Den brukte hun som skremsel hver gang lille Gunnar bannet, og derfor hadde maska tilhold bak luka hele året.

«For, som jeg fortalte deg, inne i den luka som var der satte julemaska, som ho skremte meg med når jeg var liten, da. For jeg var visst en ordentlig «runner». Og banna som et svin, visstnok, så da bare åpna ho luka og der var julemaska!»
«Sto den der hele året, da, Gunnar?» spurte jeg. «Ja, den sto der hele året til skrekk og advarsel.»

Gunnar startet på Teknisk kontor på bølgepapp-bedriften Peterson som visergutt da han var fjorten år gammel. Siden jobbet han i alle år på Mekanisk verksted i Sekkefabrikken.