"Bivuakscene efter Fægtningen ved Hornborga-Aaen den 28de Juni" illustrasjon i "Axevalla-album: En Cyklus Mindeblade", 1858. Tegnet av P. N. Arbo

Fra krig til nasjonsbygging, 1807–1870

En artikkelserie rundt Forsvarsmuseets utstilling med samme navn. Dette tidsrommet var den gyllne tid for offisersstanden som tekniske samfunnsbyggere, og som medlemmer av landets intellektuelle og kulturelle elite. I første halvdel av 1800-tallet hadde militærmakten nasjonsbyggende kraft.

I krigen 1808–1809 klarte den norske hæren å stanse den svenske invasjonen. Seirene i krigen – Toverud, Prestebakke, Berby, Trangen – ble viet stor plass i nasjonsbyggingsprosessen som fant sted utover på 1800-tallet. Krigshandlingene mellom Norge og Sverige i 1814 varte i knappe tre uker. Kun ved Kongsvingeravsnittet klarte de norske styrkene å stoppe den svenske innmarsjen. Likevel var krigen viktig for nasjonalfølelsen og opprettholdelsen av Grunnloven av 17. mai.

Den tradisjonelle oppfatningen av unionen mellom Norge og Sverige er at den var preget av strid og uenighet, hvilket ikke er underlig i og med at det begynte med krig, og endte med unionsoppløsning etter lengre tid med konflikt og opprustning. Unionen besto imidlertid ikke bare av store motsetninger. Perioden fra ca. 1830 til 1870 kan på mange vis karakteriseres som den svensk-norske unionens idylliske tid.

Artikler i denne serien: