main article image

OZAM - Varangers egen Fellini

Om OZAM - Ole Zahl Mölö

Fotoarkivet har ca. 7500 negativer av Ole Zahl Mölös arbeider i sin samling. Bildematerialet inneholder motiv fra Vadsøs lokalmiljø og gjenspeiler hans hverdagsliv i byen og bymiljøet i vekst på 1960-70-tallet. Bildene vil helt sikkert være et gledelig gjensyn for mange! Materialet viser varierende aktiviteter som f.eks. foreningsmøter, veibygging og trafikk, håndverk, bystyremøter, julegater, butikker og verksteder, grensehandel i Nuorgam, hverdagsdrama med snert av humor, skoler og gatepartier – og en hel del 17.mai-feiringer. I samlingen har vi også en negativsamling av studioportretter tatt av vadsøværinger fra den tiden han drev fotoforretning, i perioden 1960-70. Store deler av samlingen er digitalisert i årene 2014-2015.

Pølsekiosk med pølsekø, Vadsø ca. 1970 © Ole Zahl Mölö
1. mai-tog, Vadsø 1970 © Ole Zahl Mölö
Bilulykke, Kiby 1968 © Ole Zahl Mölö
Nye gatelys monteres ved Havnegaten, Vadsø 1969 © Ole Zahl Mölö
Langs veien til Vadsø, røyk fra sildoljefabrikken i bakgrunnen, ca 1970 © Ole Zahl Mölö
Julegaten, Vadsø 1969 © Ole Zahl Mölö
Trafikkulykke ved Tollbugaten i Vadsø, 1969 © Ole Zahl Mölö
Brann i V. Junttilas butikk og uthus i Nuorgam i Finland, 1968 © Ole Zahl Mölö
Butikklokale med tagging på butikkdøren i Vadsø, 1971 © Ole Zahl Mölö
Brugdefangst, 14.10.1967 Ekkerøy i Vadsø © Ole Zahl Mölö
Volkswagen bilforretning innvies, Vadsø 1971 © Ole Zahl Mölö
Liten samisk gutt i samisk kofte og med stjernelue kaster en snøball i Nuorgam i Finland, 1968 © Ole Zahl Mölö

Ole Zahl Mölö, også kjent som Zahl Møller under hans tid i Vadsø – med kunstnernavnet OZAM – er født 8. juli i 1937, i Vadsø. Hans fars (Matti Mölö) slekt kommer fra Paakkola, en liten bygd nord for Kemi i Nord-Finland. Finland og finsk språk ligger Zahl Mölös hjerte nært. Etter at han flyttet fra Vadsø har han vært bosatt flere steder, nå hjemmehørende i Kristiansand.

Portrett av Ole Zahl Mölö, ca. 1970

Ole Zahl Mölös kunstneriske talent ble tidlig lagt merke til, allerede i de første skoleårene. Fotointeressen kom etter at hans far hadde kjøpt et kamera i USA og den unge gutten fant fort ut hvordan utstyret virket og begynte å eksperimentere i mørkerom. Han ble interessert i foto som kunstuttrykk og sier selv at han var tidlig ute med den interessen, for fotokunst var ikke riktig anerkjent som kunstform den gangen. I starten av sin yrkeskarriere jobbet han for Postverket og en periode også i Veivesenet, før kunstnerskapet tok han helt og fullt. Hans far rev derfor et gammelt fjøs bak huset i Ytre Kvænbyen og bygget et atelier til sin sønn, "lite men brukbart…" skriver han i et brev til oss i fotoarkivet.

Ole Zahl Mölös fotostudio og atelier i Vadsø © Ole Zahl Mölö
Negativlommer fra Ole Zahl Møllers fotoatelier i Vadsø
Symbol / logo av Ole Zahl Mölö

Ole Zahl Mölö har arbeidet med ulike typer materialer og former. Han er selvlært fotograf. Fototeknikk og fotohistore har han lært ved å lese "Life Time/Life Library of Photography" fra perm til perm. Alle kan lære det tekniske, men å fremheve det vesentlige i bilder krever et talent og mot til å utlevere noe av seg selv. Zahl Mölös fotografier er mangfoldige og holder en høy kvalitet. Han har i mange sammenhenger fanget det rette øyeblikket med sitt kamera og sin originalitet.

Et mørkeromseksperiment "Vadsø spøkelse, august 1967" © Ole Zahl Mölö

Zahl Mölö hadde i sin tid i Vadsø flere utstillinger. Han har også stilt ut sine bilder i Oslo kunstforening og i Moss, deltatt i Festivalutstillingen i Harstad og i Sørlandsutstillingen, og han har hatt en rekke separatutstillinger i ulike små gallerier. Han var den første fotografen i landet som fikk Norsk Kulturråds debutantstipend. Senere jobbet han også i Galleri Tanum, som journalist, skrev kunstanmeldelser for aviser og ble kjent for å ha en "kvass tunge". I dag er han pensjonist, leser mye bøker og har en del novellemanuser og dikt "liggende på vent".

Et utvalg av Ole Zahl Mölös dikt:

Grunnen til at hans fotosamling havnet hos Fylkesbiblioteket er åpenbar, han elsket biblioteket i Vadsø! Det var hans yndlingssted som liten gutt og denne beskrivelsen forteller om denne kjærligheten til biblioteket: "Og så var der jo et bibliotek i Vadsø, og jeg tok til meg motet en høstkveld og gikk til det lille firkantede betonghuset bakom kinoen. Åpnet døren, en lyspære hang i taket og viste veltede reoler og uryddige hauger med bøker. Etpar mennesker lot til å forsøke å finne ut av kaoset, utvilsomt en følge av krigens bomber. Om jeg kunne få låne bøker? Ja – finn deg etpar og jeg rotet i haugene til jeg fant etpar som jeg kunne tenke meg å lese, gav enslags kvittering og stakk av. Bøkene ble tilbørlig tilbakelevert senere hen."

Flere bilder (ca. 260) fra Ole Zahl Mölö er søkbare i Digitalt Museum:

Fylkesbibliotekets fotoarkiv feiret i 2017 fotograf og kunstner Ole Zahl Mölös 80-årsdag med en sommerutstilling av hans verker; fotografier, dikt, skulptur og gamle avisutklipp.

Fra sommerutstillingen på biblioteket i Vadsø 2017 (Alle foto: Sonja Siltala / Finnmark fylkesbibliotek)