Kommandoen «dir» i MS-DOS, et tekstbasert brukergrensesnitt.
Kommandoen «dir» i MS-DOS, et tekstbasert brukergrensesnitt. Kjetil Korslien

Fra papir til skjerm (utstilling på IDDIS - Norsk grafisk museum)

Dette er en smakebit på den delen av utstillingen som handler om utviklingen fra papir til skjerm – den medieteknologiske utviklingen i avisene, fra blysats til data og internett.

Forsiden til Norges grunnlov av 4. november 1814.

Nye medieteknologier har alltid skapt diskusjon om hvordan de vil påvirke samfunnet. Da trykkekunsten kom, fryktet makthavere at det skulle bli spredt kritikk av dem, og sensur var vanlig. I Danmark-Norge, som vi da var del av, ble sensuren opphevet mye tidligere enn ellers i verden.

Fra da Europas første trykte avis kom ut i 1605, har avisteknologien utviklet seg fra å trykke små aviser med små opplag, til å bli publisert på nett og kunne nå hele verden på sekunder. Men den største teknologiske utviklingen har skjedd de siste 70 årene, fra det fysiske til det digitale – med noen tekniske «krumspring» underveis som utstillingen vil vise eksempler på.

Trykkefrihet og ytringsfrihet

Foto: clipground.com

I Norge fikk vi trykkefrihet med Grunnloven av 1814. Også dette påvirket utviklingen av avisene, sammen med den teknologiske utviklingen. Økonomi har også blitt svært viktig, og internett har gjort det mye billigere å etablere nye aviser.

Overgangen fra papir til skjerm har endret offentligheten og ytringsfriheten. Internett har skapt et nytt offentlig rom, men har det gitt oss «mer demokrati» slik noen hevder? Hva innebærer vår digitale tidsalder for alle oss som lever i den?

Velkommen til denne utstillingen og mye mer når Norsk grafisk museum åpner våren 2021!