main article image

Det trykte ord (utstilling på IDDIS - Norsk grafisk museum)

Dette er en smakebit på den delen av utstillingen som handler om betydningen av at Johann Gutenberg (ca. 1398─1468) oppfant de løse typene i bly og trykkpressen. Trykkekunsten fikk uttrykk i et mangfold av trykksaker og typografiske uttrykk, og fikk stor betydning for demokrati og ytringsfrihet.

Gutenberg - familievåpen, støpeapparat, gravering og skriftprøve

I utstillingen får du vite mer om hvordan trykkekunsten spredte seg fra Gutenbergs Mainz – i Europa, til Norge og til Stavanger – og om omstendighetene rundt dette. Vi ser på hva som ble gitt ut, hvem som kunne bli utgitt, og hvordan det har endret seg gjennom tidene.

Start pressen! - et mangfold av produkter

Vi gleder oss over å vise frem et utvalg av aviser, ukeblader, reklameartikler, emballasje og mye mer som er et resultat av trykkekunsten og måten den utviklet seg på opp gjennom århundrene.

Skrift og typografi

En annen utvikling gjennom århundrene er selve skriften og alle skrifttypene som ble utviklet. De fylte ulike tekniske krav ettersom trykkemetodene endret seg, og var typografens viktigste hjelpemiddel.

Typograf var en beskyttet yrkestittel helt frem til 1990-årene, og typografi var lenge en fysisk jobb med setting av tekst og montering sammen med illustrasjoner for at trykksaken skulle få det riktige designet og uttrykket.

Skriftkataloger i museets samling

Typografene og bokbinderene var tidlig ute med å danne fagforeninger av ulike slag. I utstillingen forteller vi om ulike fagforeningsaktiviteter i både arbeids- og fritidssammenheng, ikke minst om særavtaler de klarte å forhandle seg frem til.

Velkommen til denne utstillingen og mye mer når Norsk grafisk museum åpner våren 2021!

Se mer på Digitalt Museum