Oddvar Dobloug
Oddvar Dobloug Øvergaard, Rolf

Hoppet over det okkuperte Norge

Motstandsmannen Oddvar Dobloug fra Kompani Linge droppes over Trysil 21. september 1943. I Glomdalsmuseets samling kan du finne fallskjermdressen han brukte under hoppet.

Kompani Linges motstandskamp

Under andre verdenskrig ble nordmenn og motstandsmenn fra flere Europeiske land utdannet i England for å drive organisert motstandskamp mot de tyske okkupanter. De var organisert under den britiske Special Operations Executive (SOE). Den norske avdelingen i SOE hadde betegnelsen Norwegian Independent Comany No 1. Dette kompaniet fikk etter hvert navnet Kompani Linge etter sin første sjef, kaptein Martin Linge. Kompani Linge fikk mange oppdrag i det okkuperte Norge. Dette var alt fra sabotasjeoppdrag til etterretning og våpenopplæring av andre motstandsfolk.

Kodenavn Goshawk

Oddvar Dobloug, kaptein i Kompani Linge, gjorde 21. september 1943 sitt andre hopp over det okkuperte Norge. Han hoppet sammen med Jon Gunleiksrud, og de ble droppet over Bløtkjølen på Slettås i Trysil, med kodenavnet ”Goshawk”. Etter dette var kapteinen aktiv i flere operasjoner i Gudbrandsdalen og Østerdalen. Året før hadde Dobloug hoppet sammen med Thorbjørn Hoff fra Elverum i operasjon ”Gannet” på Tretten i Gudbrandsdalen.

Oddvar Doblougs fallskjermdress

Agentene fra Kompani Linge fikk utlevert sine fallskjermdresser og annet personlig utstyr på en gammel låve ved Royal Air Force flyplassen Tempsford. Oddvar Doblougs fallskjermdress fra hoppet over Trysil er å finne i Glomdalsmuseets samling. Dressen er laget i tykk seilduk med glidelåser i full lengde og har en rekke lommer for oppbevaring av spesialutstyr. Den er kamuflasjefarget for sommerbruk, og det finnes en tilsvarende hvit for vinterbruk.

Hedret med Krigskorset med sverd

Både Gunleiksrud og Dobloug ble senere henholdsvis sjef og nestkommanderende i operasjon «Grebe Red» som var navnet på den Lingegruppa som etablerte seg i Nord-Østerdal fra 1943, til slutten av krigen. Begge fikk Krigskorset med sverd for sin innsats.

Flere gjenstander

Her ser dere flere av gjenstadene som Glomdalsmuseet har etter Oddvar Dobloug.

Bilder av Oddvar Dobloug på DigitaltMuseum