main article image

I fotograf Bachmanns atelier

**Fotograf Theodor Bachmann og kona Marie poserer i sitt fotoatelier på loftet i Torvgården, Gudes gate i Moss. Der hadde de leilighet vegg i vegg med fotoatelieret. Året er 1917, den russiske revolusjon er et faktum, og i fotografens hjemland, Tyskland, er det krig. På bildet er ekteparet tidlig i førtiåra. Fotografen har for en gangs skyld satt seg foran kamera. Marie og Theodor har moret seg med å pynte med løv og kulørte lykter i atelieret, kanskje holdt de fest der? Fotografens tittel er iallfall “Sankt Hans 1917”. Tittelen er risset inn i negativets emulsjonsside, derfor blir teksten speilvendt på bildet (se bildet under). **

Foto: Th. Bachmann/Østfold fylkes billedarkiv, ØFB.TBAP.00155 Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND)

På staffeliet står et portrett som trolig er av kona Marie. Fotograf Theodor Bachmann (1873-1956), opprinnelig fra Gõttingen i Tyskland, var også kunstmaler med utdanning fra München der han lærte seg portrettmaling. Han har malt alle presteportrettene i Vestby og Moss kirker. Han holdt også kurs i portrett- og landskapsmaling samt kolorering av fotografier i Moss i 1915. Møblene kjennes igjen fra fotografens studioportretter, både sofa, stol og bord. Bak løvet ser vi vinduene med taklys som var så viktig for fotografens arbeid, og grunnen til at et fotoatelier ofte ble plassert i øverste etasje i bygårder.

Dette motivet er fotografert med studiokamera på et glassplatenegativ. Negativet er hentet fra negativesker som inneholder fotografens private opptak av kona, barna og familien, samt flere selvportrett. På dette bildet ser det ut til at Bachmann holder selvutløseren i sin høyre hånd.

Et negativ kan ses på som både en gjenstand, et fotografi og til sist et motiv som kan reproduseres uendelige antall ganger. Dette glassplatenegativet kalles også tørrplatenegativ. Størrelsen på negativet er 12 x 16.5 cm. Det vil si at negativet er stort og inneholder derfor mye informasjon slik at detaljene blir skarpe og godt synlige. Negativet er digitalisert og bildebehandlet av billedarkivets fotograf, Roderick Ewart. Dette er altså dagens digitale utgave av motivet og betraktes på en skjerm. Arkivet har ikke papirutgaven fra 1917 som viser hvordan fotografen selv ville at motivet skulle formidles, med valg av utsnitt, papirtype og toning. Men motivet utstråler humor og varme, og er i seg selv et nydelig tidsbilde også uten positivens eller fotografiets patina.

Det er ikke tall på alle de mossinger og folk fra nabobygdene som Bachmann har fotografert. Det er tatt vare på nesten 23.000 glassplatenegativ som er bevart i Østfold fylkes billedarkivs klimastyrte magasin. Siste opptak ble gjort i 1949 og da var Bachmann midt i 70-åra. Bachmann var først fotograf noen år i Kristiania, før han og kona i 1909 etablerte seg som etterfølgere til fotograf Karen Bratli, som hadde atelier i Torvgården fra da det var nybygd i 1903.

Arkivet ble gitt i gave av Studio C ved Dag Clausen i 1981. Alle negativene er registrert og avfotografert på videofilm (før-digitalt), søkbare på bestillers navn og noen få av dem er publisert på DigitaltMuseum.

Tegning som viser lokalene til fotograf Bachmann; venteværelse til kundene, "attelier", arbeidsrom og “mørkekot”. Utsnitt av grunnplan for Torvgården i Moss, bygd 1903. Moss kommunes arkiv. Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND)
Torvgården i Moss, Gudes gate 2, der fotograf Bachmann hadde atelier i fjerde etasje. Postkort fra 1904. Fotografert av Bachmanns forgjenger, fotograf Karen Bratli. Foto: Karen Bratli/Østfold fylkes billedarkiv. ØFB.1973-00733b. Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND)

Noen av Bachmanns private opptak.

Kilder:

Folketelling for Kristiania 1900 og Moss 1910, www.digitalarkivet.no 2.04.2011.

Susanne Bonge: Eldre norske fotografer. Bergen 1980.

Moss byleksikon.

Informanter: Agnes Bachmann, Brynjulf Sandbekk.

Order this image

Share to