main article image
Foto: Ukjent/ Nasjonalbiblioteket (ID17152579)

Gunnar Wefring og Nord-Østerdalen

Gunnar Wefring (1900-1981) var en maler fra Hedmark av nasjonal størrelse. Musea i Nord-Østerdalen har en betydelig samling av Wefrings malerier, som her presenteres.

Gunnar Wefring, "Vefring gård", olje på lerret, 1958. Bakpå lerretet har maleren skrevet "Vefring i Sunnfjord. Mine fedres slektsgård fra uminnelige tider til ca 1855"

Gunnar Wefring ble født i Løten i 1900. Faren var lege og politiker Karl Wilhelm Wefring (1867 - 1938), som var statsråd i flere regjeringer på 1920-tallet. Gunnar fikk sin utdannelse som maler ved Statens Håndverks og Kunstindustriskole og Kunstakademiet. Der hadde han lærere som Christian Krogh, Halfdan Strøm og Per Krogh. Han debuterte på Høstutstillingen i 1924.

Gunnar Wefring og Egnund

Gunnar Wefring ble i 1924 gift med Signe Ivarsdotter Egnund, forfatteren Ivar Mortensson-Egnunds datter. Sammen hadde de to barn, Ivar og Tusta.

Det var Signe som ga Gunnar Wefring en tilknytning til Nord-Østerdalen. Mange av maleriene i vår samling har motiv fra 1920-tallet på Einabu, Mortensson-Egnunds slektsgård på grensen mellom Folldal og Alvdal.

Gunnar Wefring, "Ny fjellkirkegård / Gravplassen Einabu 1925", olje på lerret, 1925.
Ivar Mortensson Egnund les Edda-Kvæde høgt av korrekturark for huslyden på Einabu sommeren 1928 [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Interiør fra Einabu 1925 [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Fra Einabutunet 1929 [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Einabu 1923 [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Ny fjellkirkegård / Gravplassen Einabu 1925 [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Gammel låve - Nyrommet Einabu [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar

En maler i arktis

I 1931 ble Gunnar Wefring invitert med på ekspedisjon til Sørøst-Grønland og ble slik involvert i den polare imperialismen som sto sterkt i mellomkrigstiden. Ekspedisjonene, som vel hadde utbredelse av norske territorier som hovedmål, fant også plass til en maler som skulle forevige ekspedisjonene kunstnerisk. "Ved å sørge for at polare dåder og vitenskapelig utforskning og landnåm i polare områder blir dokumentert av kunstmalere underbygger man deres nasjonale betydning", foreslår etnolog Kirsten Frønæs.

Gunnar Wefring var med på Finn Devolds ekspedisjon til Sørøst-Grønland 1931, og året etter på Adolf Hoels ekspedisjon til Eirik Raudes Land. I 1936 var han med Heimland-ekspedisjonen til Svalbard. Ekspedisjonene resulterte i mange titalls malerier som ble utstilt på separatutstillinger i etterkant. Noen av disse har funnet veien til Museas samlinger.

Gunnar Wefring, "Røbekhytta, Kapp James, Claveringsfjord, Eirik Raudes land", olje på lerret, 1932.
Wefring, Gunnar. Myggbukta, Eirik Raudes land, Grønland [Oljemaleri]
Wefring, Gunnar. Hårfagrefjellet Kong Karlsland, Svalbard [Oljemaleri]
Klaes Billen Bay, Svalbard [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Fra Whaleshead, kvalhovden, Storfjorden, Svalbard [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Røbekhytta, Kapp James, Claveringsfjord, Eirik Raudes land [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Rossfjord 1933 [Oljemaleri] Wefring, Gunnar
"Heimen" - Finn Devolds overvintring / Imarsivik Sør-Øst Grønland [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Sunnmørsheimen, Eirik Raudes land, Grønland. [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar
Kongsbreen m/tre kroner. Ny Ålesund Kingsbay [Oljemaleri]. Wefring, Gunnar

Wefring og Østerdalen

Gunnar og Signe holdt til på Stabekk i Asker, men tilbrakte mye tid på våre trakter, der Signes brødre ble boende på Einabu etter at foreldrene var døde. At Gunnar Wefring brakte med seg penslene under sine mange opphold i Østerdalen er det ingen tvil om. Han har etterlatt mange levende motiv fra regionen.

Her ser vi Atnabrua i 1941 med garden Uti, Nedre Atnelien. Under brua skimter vi damanlegget til Atnabrufossen. Gunnar Wefring, "Atnbrua 1941", olje på lerret, 1941.
Nordpolbekken på Savalen med Tron i bakgrunn. En kvinne varmer vann nede ved vannkanten. Her på "Nordpolen" hadde Ivar Mortensson-Egnund en dikterstue, stedet opptrer blant annet i Arne Garborgs bok "Kolbotn-brev". Gunnar Wefring, "Nordpolbekken", olje på lerret, 1957.

Maleriene som her presenteres er gitt til Musea i Nord-Østerdalen av Gunnar Wefrings datter Inger Johanne "Tusta" Wefring og barnebarna Cecilie Jensen og Morten Bjarnhof.

Se alle malerier av Gunnar Wefring i våre samlinger

Litteratur

• Kirsten Frønæs. "Gunnar Wefring – maler i arktis". Årbok for Nord-Østerdalen 2010.

• Ingeborg Wikborg. "Gunnar Wefring". Norsk Kunstnerleksikon, 1982–86.