main article image

Gråtass – traktoren som bygde landet

Gråtass i Norge – Grålle i Sverige – Lille Grå i Danmark – Little Grey Fergie i England – Grauer Fergie i Tyskland. Kjært barn har mange navn og i Norge kan den lille grå «folketraktoren» Ferguson TE20 uten overdrivelse kalles en institusjon. En av Norges aller eldste gråtasser er å finne på Folkenborg museum.

Landbruk i Østfold er et av Folkenborg museums tematiske ansvarsområder. I den samlingen inngår et bredt spekter av maskiner og redskap som har vært nødvendige for all slags dyrking. Samlingen på vel ti traktorer representerer perioden fra 1918 til 1976. Av disse er fire såkalte gråtasser. En av dem tjener som «klatretraktor» for barn på museumsbesøk. De øvrige tre er henholdsvis en vanlig gråtass fra 1950-tallet, en Ford-Ferguson fra 1939 og den aller eldste er en 1937-modell. Dette er en såkalt Ferguson-Brown. Den har jernhjul og en tønneformet motor fra Brown. Det ble kun produsert 1500 eksemplarer av denne modellen. Rundt tjue av disse kom til Norge og Folkenborg museums eksemplar er en av de eldste. Det kan man se når man leser dens lave serienummer.

Tidlig i 1930-årene fant Fergusson den mest effektive løsningen med å koble sammen traktor og plog. I dag kjenner vi denne oppfinnelsen som et trepunkts hydraulisk koblingssystem; Fergussonsystemet, en oppfinnelse som førte til et større teknologisk paradigmeskifte internasjonalt. Alle andre hadde redskap som ble hengt etter traktoren og gikk på egne hjul. De krevde større plass og utnyttet traktorens trekkraft dårligere. Fergusons traktorer var dessuten lette og prisgunstige. Selv om de ikke var skapt for de tyngste oppgavene, ble de raskt populære og var et godt supplement til datidens landbruk hvor hesten fortsatt hadde en betydelig plass. I dag er trepunktsystemet i bruk på alle landbrukstraktorer. Denne kjente og kjære sliteren i det norske landbruket – Gråtassen – har blitt faglig og fint dokumentert i den siste boka til Kjell Ola Dahl også.

Hydraulisk system

Det er snart 70 år siden de første Gråtassene kom til Norge. Fortsatt er tusenvis av disse traktorene i bruk her i landet, på hytter og på småbruk, på bratte jorder, som snøryddere og som nostalgiske symboler fra en svunnen tid. Stadig større og sterkere traktorer kommer på markedet, men Gråtassen blir likevel ikke glemt.