Folkenborg Museums dogcart etter at vognen er konservert etter alle kunstens regler. Ole Jespersen / Pascal Faudot

Fra Folkenborg museums vognsamling: Sjakkmønstret dogcart

Dogcart er en tohjuls vogn beregnet på én hest, med to tverrstilte seter med felles ryggstø og plass til fire personer. Opprinnelig var det en kasse til jakthunder under baksetet, og i England ble vogna brukt til å kjøre ut på jakt. Senere ble det et vanlig navn på alle vogner med samme setearrangement (dos-a-dos). Det spesielle med denne vogna er det sjakkrutete mønsteret på vognkroppen.

Da Folkenborg museums flotte, men slitne dogcart skulle formidles i vår vognutstilling, ble det et viktig poeng å bevare den opprinnelige dekoren. Derfor ble vogna et konserveringsobjekt, i stedet for at en restaurering ble gjennomført. Den allerede eksisterende dekoren ble med nennsom hånd rengjort og de ødelagte partiene ble retusjert med linoljemaling og lakk uten å ødelegge vognens originale utseende. Vogna er laget av karetmakeren F. C. Schulz som holdt til i København mellom 1856 og 1903, og som også laget vogner for det danske kongehuset. Den ble restaurert hos Bevaringscenter Nordjylland for Folkenborg museum i 2009.

Tidligere eiere: Fam Skulberg-Pettersen, Spydeberg, Østfold Funksjon: landlig kjøretøy Inventarnummer: FME xxxx Beskrivelse: moderne, kantet fasong. Sjakkbrettmønster på paneler på siden og bak. Lukket/åpen: åpen Stigtrinn: på siden og bak Seter: for fire personer Kuskebukk: nei Lakeisete: nei Undervognsstang: nei Fjærsystem: to langsgående halvfjærer, og en enkel tverrfjær. Hjul: gummibelagte Bremser: nei