ANNERLEDES: Nils August Kavlie-Borge i arbeid i sitt utradisjonelle og høyst moderne studio Horten på 1970-tallet. Han brukte for eksempel farget lys og alt fra persienner til ulike plantevekster for å skape rammer rundt motivet.
ANNERLEDES: Nils August Kavlie-Borge i arbeid i sitt utradisjonelle og høyst moderne studio Horten på 1970-tallet. Han brukte for eksempel farget lys og alt fra persienner til ulike plantevekster for å skape rammer rundt motivet. FOTO: Kavlie-Borge

Portrettkunstneren Nils Kavlie-Borge

Da jeg gikk i fotolære på 1970-tallet, gikk det gjetord om en fotograf som hadde etablert seg i Horten. Navnet var Nils Kavlie-Borge. Bildene hans ble i fagmiljøet omtalt som i særklasse.

Senere i min egen karriere skulle jeg jobbe med arkivet hans i Vestfoldmuseene.

Inspirerende første møte

Spenningen var stor da jeg, sammen med fotografene Putte Solberg og Tore Sandberg, en vinterdag i 1976 skulle besøke den kjente Horten-fotografen. Vi ble tatt imot av en sprudlende, humoristisk og smørblid kar med velfrisert bart og iført siste mote på tekstilfronten. Atelieret var langt mer spennende og innholdsrikt enn det jeg var vant med. Her var det farger og inventar som gjorde oss tause. Hos Kavlie-Borge var den kjedelige og tradisjonelle konfirmasjonsgardina i gråtoner og den hvitmalte bryllupskrakken byttet ut med tynne silkegardiner, raffinerte møbler og ikke minst fotolamper med friske farger som gult og rødt.

Det som møtte meg i Horten, gav driv til lysten til å utvikle meg innenfor faget. Jeg husker godt hvordan jeg studerte de bildene han hadde hengt opp som utstilling i trappa til atelieret. Noe slikt var jeg ikke vant med å se. Hos oss i Larvik var veggene preget av siklende, blide babyer og alvorstunge brudepar.

Fotografen selv gjorde også et uutslettelig inntrykk. Jeg trodde ikke det fantes slike typer i dette fagmiljøet. Kavlie-Borge fremsto som den reneste klovne-akrobaten når han «angrep» barnet med kamera – ikke rart det ble gode bilder av sånt. Jeg la også merke til dialogen han raskt og effektivt fikk med kunden, som etter et par minutter hadde senket skuldrene og var i fotomodus. Jeg var rett og slett mektig imponert. Jeg bestemte meg for å gi mer av meg selv under fotograferingene, ikke bare signalisere at jeg ønsket et smil.

Jeg har alltid vært stolt av å kunne si at jeg kjenner Nils Kavlie-Borge når jeg har ferdes ute i fagmiljøet, for her kjenner alle navnet. Jeg bærer også på en liten stolthet over at jeg tok initiativet til å få sikret arkivet og livsverket hans til Slottsfjellsmuseet på 1990-tallet. Mange var turene gjennom Tønsberg med hengeren full av denne dyrbare lasten på nær 30 000 arkivnummer.

Det første møtet med Nils har for meg alltid vært en opplevelse innenfor fotofaget, og jeg tør påstå at hele mitt senere liv som fotograf har vært inspirert av opplevelsen denne snøfylte vinterdagen på 1970-tallet.

SELVPORTRETT: Nils August Kavlie-Borge

Kavlie-Borges bakgrunn

Nils Kavlie-Borge ble født i Bærum i 1948 og vokste opp på Prestebakke syd for Handen. Etter endt videregående skole gikk han et år på folkehøyskole på Hønefoss. Planen var å bli lærer, men Nils hadde for alvor fattet interesse for fotofaget og tilbrakte utallige timer på skolens mørkerom og kopierte bilder. Etter året på folkehøyskolen arbeidet han hos fotograf Lind i Horten, før han søkte seg inn på fotolinjen ved Oslo yrkesskole. Av 150 søkere ble det kun tilbudt 12 skoleplasser, og Nils var en av dem som kom inn. Etter endt skolegang arbeidet han i to år som assistentfotograf i Drøbak Foto, deretter som fotograf for Fotohuset i Moss, før han i 1972 kjøpte en nedlagt fotobutikk i Horten. Her holdt han til i 19 år før han etablerte seg i Tønsberg, og fra 2013 drev han virksomheten videre i Sandefjord.

Nils har ikke bare fotografert i Norge – han har også hatt mange oppdrag med reklamefotografering i utlandet. Han har blant annet fartstid fra Vietnam og Sør-Korea. Også blant pyramidene i Egypt har Nils travet med kameraet i den bløte sanden, for så å skape de flotteste motiver med vakre, lettkledde damer som modeller i den arabiske solnedgangen.

Kreativitet og kvalitet

Kavlie-Borge har alltid vært langt forut for sin tid når det gjelder kreativitet og kvalitet innenfor studio- og utendørsfotografering. Få andre fotografer har fått bruder og brudgommer til å bli med på så mye gøy og moro under fotograferingene som han.

Hans utallige studio- og aktfotograferinger er nærmest i verdensklasse. Dette er hans mange internasjonale medaljer og diplomer synlige bevis på. Også resultatene av møter med et mangfold av kjendiser og offentlige personer viser dette. Det er en tydelig nerve i fotografiene.

Nils Kavlie-Borge har vunnet mange konkurranser og er en av fem norske fotografer som kan titulere seg som ColourArtPhoto Gold Master. I tillegg har han vunnet flere andre gullmedaljer i konkurranser arrangert av ColourArtPhoto, en internasjonal prestisjetung organisasjon innenfor foto.

I SENGA: Det var det svaret Odd Børretzen resolutt ga Kavlie-Borge på spørsmålet om hvordan han og kona Eva Bødker-Næss ville framstå på portrettbildet. De to ønsket å forevige sin daglige morgenstund med kaffe og røyk i senga. Det var viktig å få med en del av rommet, for å vise at bildet ble tatt i nettopp senga. Han måtte skru av døra til soverommet for å få satt opp fotoapparatet. FOTO: Kavlie-Borge

Bevaring av arkivet

Rundt år 2000 skulle Kavlie-Borge bytte lokaler fra Storgata til «Colahalvøya» i Tønsberg. Da tok jeg, som den gang jobbet på Slottsfjellsmuseet, kontakt for å høre hva han hadde tenkt å gjøre med arkivet. Etter dette ble den eldste delen av arkivet, altså fra hans tid i Horten på 1970-tallet, gitt til museet. Samtidig fikk Slottsfjellsmuseet arkivet etter fotograf Skott fra Horten, som Kavlie-Borge hadde overtatt. Rundt 15 år senere avleverte han resten av sitt eget arkiv til Vestfoldmuseene, og siden da har han fortsatt med å avlevere fortløpende. Dette gjelder også det digitale arkivet frem til dags dato.

Samlingen inneholder tradisjonell studiofotografering, men fotografiene er ikke så tradisjonelle som ordet tilsier. Samlingen består blant annet av en rekke kjendisfotograferinger. Kavlie-Borge er også kjent for å få kundene til å le på bildene, noe som tradisjonelt sett ikke er så vanlig. I tillegg har han en helt særegen måte å komme i kontakt med barn på under fotografering. Det er lett å se at barna føler seg hjemme i studioet hans. Han klarer å få til dialog med ungene, som ser ut til å ha det gøy. For Kavlie-Borge ser det ut til at det å ta bilder er en lek.

Kavlie-Borge var også tidlig ute med å ta bilder av brudepar utendørs. Han fant også på kreative ting som at brudgommen bar bruden i vannkanten, og andre sprelske påfunn – og det lenge før andre fotografer gjorde det samme. Han innførte også tidlig at brudgommen kysset bruden på kneet eller låret. Dette ble et varemerke for ham, og fikk konservative fotografer til å sette kaffen i halsen. Han fikk også konfirmanter til å ta med seg et skift med de klærne de gikk med til vanlig, slik at de både fikk bilder med bunad og dress og med det de selv ville ha valgt å gå i. Du finner nesten ikke hvite konfirmantkapper på bildene hans. Kavlie-Borge var også tidlig ute med å ta i bruk musikk i studioet. For å lette på stemningen spilte han popmusikk og «det som verre var». Dette var noe helt nytt for meg, som var mer vant med at det var en alvorstynget atmosfære i fotoatelierene. Kavlie-Borge har også en betydelig postkortproduksjon og mye reklamefotografering bak seg. Blant annet har han hatt oppdrag for store hotellkjeder – også i utlandet. Arkivet inneholder også en del aktfotografier.

Fortsatt aktiv

Kavlie-Borge arbeider i dag fremdeles som fotograf og har en travel hverdag. Nå er det stort sett portrettering av medarbeidere for bedrifter, men han er også en velrennomert boligfotograf. I tillegg har han en betydelig produksjon av fotografiske utsmykninger for bedrifter, også innenfor fagfeltet hvor man bruker foto på metall. Vestfoldmuseene kan være stolte av å forvalte den fotoskatten Nils Kavlie-Borge har skapt med sitt mangeårige virke.

Denne artikkelens to på trykk i Vestfoldarkivets tidskrift ARKIVERT 2024.

Her finner du tidligere utgaver av Arkivert

KJENDISBILDER: Kavlie-Borge har foto grafert en lang rekke kjente folk. De tre bildene av Grethe Kausland, Harald Heide-Steen og Rolv Wesenlund ble alle tatt i 1979. På to av bildene bildet brukte han vaselin på glassplaten foran linsen, slik at de nederste partiene ble utydelige og bildet mer spennende. Portrettene av HeideSteen og Wesenlund ble tatt på oppdrag for Park Hotel i forbindelse med at de to hadde et show der. FOTO: Kavlie-Borge
KJENDISBILDER: Kavlie-Borge har foto grafert en lang rekke kjente folk. De tre bildene av Grethe Kausland, Harald Heide-Steen og Rolv Wesenlund ble alle tatt i 1979. På to av bildene bildet brukte han vaselin på glassplaten foran linsen, slik at de nederste partiene ble utydelige og bildet mer spennende. Portrettene av HeideSteen og Wesenlund ble tatt på oppdrag for Park Hotel i forbindelse med at de to hadde et show der. FOTO: Kavlie-Borge
KJENDISBILDER: Kavlie-Borge har foto grafert en lang rekke kjente folk. De tre bildene av Grethe Kausland, Harald Heide-Steen og Rolv Wesenlund ble alle tatt i 1979. På to av bildene bildet brukte han vaselin på glassplaten foran linsen, slik at de nederste partiene ble utydelige og bildet mer spennende. Portrettene av HeideSteen og Wesenlund ble tatt på oppdrag for Park Hotel i forbindelse med at de to hadde et show der. FOTO: Kavlie-Borge
PRISVINNER: Kavlie-Borge har fått mange internasjonale priser, deriblant for dette fotografiet «Egget» fra 1989. Egget er et symbol på at kvinnen er livgivende, sa han i katalogen til særutstillingen med hans fotografier som ble fant sted på Slottsfjellsmuseet i 2016. Egget kan også symbolisere jorden vår. Modellen er smurt inn med vaselin og dekket med gullstøv. Bildet ble tatt i forbindelse med fotografiets 150 års jubileum, da Colour ArtPhoto arrangerte konkurransen «Fotografen i arbeid». FOTO: Kavlie-Borge
«GRÅTENDE BARN»: Heldigvis gråt hun ikke særlig lenge, forteller Kavlie-Borge. Bestemoren som tok med den lille jenta i studio, ville gjerne ha et bilde med tåre på kinnet – og den kom helt naturlig da barnebarnet ble plassert på en stol foran kameraet. Vips, knips, og så var den seansen over – det samme var tårene. Bildet fra 1991 har hengt på en av utstillingene til ColourArtPhoto i Tyskland. Rune forteller at jenta på bildet møtte helt uventet opp på utstillingsåpningen av Kavlie-Borges fotografier på Slottsfjellsmuseet i 2016. FOTO: Kavlie-Borge
SØSTER BONEFACIA: Dette bildet ble tatt i 1994, da Kavlie-Borge tok turen innom St. Olavs katolske kirke i Tønsberg for å høre om hun kunne tenke seg å bli avfotografert. Søster Bonefacia fascinerte ham med sin milde og varme utstråling. FOTO: Kavlie-Borge

Order this image

Share to