UT PÅ TUR: Her har Stangebye laget et postkort på basis av en glassplate, tatt av forløperen til fotograf Koloboff.
UT PÅ TUR: Her har Stangebye laget et postkort på basis av en glassplate, tatt av forløperen til fotograf Koloboff. FOTO: Fred Hansen, Sandefjord

Postkort fra Vestfold - Vestfoldfotografers produksjon av postkort

I de fleste fagfotografers arkiver finner vi negativer som har vært grunnlaget for produksjon av postkort. Heldigvis er mange av dem bevart i Vestfoldmuseene og Vestfoldarkivet.

Vi skal se nærmere på noen av disse med utgangspunkt i Tønsberg, Larvik og Sandefjord. Alle bildene som vises i saken har postkort-bakside. Endel av dem har antagelig ikke blitt solgt som postkort.

Fotografer og motiver fra Tønsberg

Etter fotograffamilien Larsen i Tønsberg finner vi de tidligste glassplatenegativene som har blitt fotografert med tanke på postkort, fra ca. 1910. Motivene er alt fra portretter til landskap, men også for eksempel hvalfangst. Til det sistnevnte utstyrte Larsen en doktor Jancke med kamera på fangstfeltet og de forskjellige landstasjonene. I dag er flere av disse negativene bevart, sammen med et betydelig antall hvalfangstrelaterte bilder tatt her i fylket. Fotograf Larsen laget også en lang rekke postkort fra Tønsberg og omegn helt fram til 1950-tallet.

På slutten av 1990-tallet ble det ryddet i den gamle meierigården i Tønsberg. Her ble det rapportert om et større antall fotografier som «fløt» i et rom i første etasje. Dette viste seg å være fotografier laget på postkortpapir. Vestfold Fylkesmuseum hadde på et tidligere tidspunkt funnet slike også i boet etter fotograf Peder L. Stangebye, men her var det mye mer, også negativer.

PÅ POTTA: Mon tro i hvilken sammenheng denne montasjen er laget. FOTO: Stangebye

Bakgrunnen for funnet var at fotograf Stangebye, fotograf Asgeir Th. Larsen og en fotograf Mathisen hadde hatt tilhold og mørkerom i bygningen. Dette var trolig på 1960-/1970-tallet. De tre etterlot seg tusenvis av foto – de aller fleste laget på postkortpapir som de trolig hadde kjøpt fra andre produsenter. Dette kan vi anta fordi kortene stort sett var merket K. H. eller Norsk Arbeid. Dette postkortpapiret fikk nye motiver, og mange av dem fremsto dermed som postkort selv om det neppe var meningen.

Vestfold Fylkesmuseum overtok det som fantes av negativer i bygningen, noe som kan dreie seg om 5–10 000 stykk – men jeg vil tro en del av de gjenværende postkortene i ettertid har gledet interesserte samlere. Noen av postkortene var merket Stangebye/Mathisen – Ekte Foto, og det ble også observert et stempel med teksten: Prøve-Foto – originalen kan ofte være bedre enn kopien.

Også fotograf Odd Bryn la bak seg en del produksjon av postkort, og vi finner eksempler på dette i arkivet hans. Det ble også funnet en del negativer etter Bryn i den overnevnte Meierigården, noe som tyder på at Stangebye og Larsen også produserte noen kort for ham. De fleste motivene Bryn laget på postkort, viste Kaldnes mek. Verksted, skip, ungdomsfengselet på Berg og noen bymotiver.

LILLE PUSEKATT: Kanskje prinsessen på erten var en katt? FOTO: Stangebye

Fotografer og motiver fra Larvik

Fotograf Ludwigsen har en meget stor produksjon av postkort fra Larvik og omegn. I hans arkiv finnes et stort antall glassplater fra ca. 1910 til 1955. Disse var grunnlaget for denne typen produksjon. I tillegg til byprospekter er det mange innslag av begivenheter, blant annet fra de store Stavernsfestene på 1930- og 1940-tallet. Også i arkivet etter fotograf Anna Bergaust finnes det en del negativer etter postkortproduksjon, særlig fra Tjølling, Stavern og Brunlanes. Motivene er ofte bygninger, men også arrangerte atelierbilder.

HUND FOR SIN PIPE: Bildet er tatt for Truls Solheim, Slagen i 1942. FOTO: Odd Bryn

Fotografer og motiver fra Sandefjord

Blant de mange tusen glassnegativene etter fotograf Fred Hansens virke frem til midten av 1920-tallet finner vi bare noen få eksempler på motiver brukt til produksjon av postkort. Også i arkivet etter fotograf Koloboff er det sparsommelig med postkort-negativer. Fotograf Jørgensen har en lang tradisjon innen produksjon av postkort, men dessverre er få av negativene til postkortene å finne i det store og omfattende arkivet. Rundt 70 prosent av arkivet etter fotofirmaet i Sandefjord er bevart hos Vestfoldarkivet. Bare noen få glassplater etter Jørgensens postkortproduksjon ble funnet i Meierigården i Tønsberg i forbindelse med Stangebye og Larsens virksomhet.

Av nyere tids postkortproduksjon kan nevnes fotografene Nils Kavlie-Borge, Leif Sørlle og Oddvar Wittek.

SHOW OFF: Ny brannbil i Tønsberg, 1950-tallet. FOTO: Th. Larsen
BYMOTIV: Bildet er tatt fra Larvik sentrum på 1930-tallet. FOTO: Ludwigsen
PÅ KANTEN: Kanskje fotografen har bedt kunden om å vise frem sine beste sider? FOTO: Stangebye
KALSONGER: Et billedlig eksempel på underbuksehumor? FOTO: Stangebye
UNDER(LIG): Dette var neppe et postkort som ble masseprodusert. FOTO: Stangebye

Samlingen i Meierigården

Hvorfor havnet så mange Vestfold-fotografers negativer i Meierigården i Tønsberg? En forklaring ligger nok delvis i at Stangebye fikk levert store mengder negativer til sin virksomhet Vestfold Klisjeanstalt. Her ble det produsert bilder til aviser, trykksaker og postkort, og antagelig har de fleste fotografer i fylket levert inn negativer i forbindelse med dette. Trolig tok Stangebye med seg disse negativene da han og Asgeir Th. Larsen forsøkte å få i gang en hobbyvirksomhet med kopiering av materialet etter at deres egen fotokarriere var over.

Denne artikkelens to på trykk i Vestfoldarkivets tidskrift ARKIVERT 2024.

Her finner du tidligere utgaver av Arkivert

Order this image

Share to