Auken i folketalet på 1800-talet førde til store sosiale forskjellar. Husmannsvesenet var på topp midt på 1800-talet. Dei fleste husmannsplassane var små og dårlege og ga elendige levekår, men det var «lausgjengarane» som stod lågast på rangstigen.
Måten samfunnet skulle ta seg av dei trengjande på var fastsett ved lov. Til å forvalte lova var det ein fattigkommisjon i kvar kommune. I Sør-Aurdal vart det av praktiske grunnar oppretta to fattigkommisjonar. Ein øvre del med Reinli, Bagn og Bruflat (til 1894) og ein nedre del med Hedalen og Begnadalen.
Kommuna var delt i 6 fattigdistrikt fram til 1894, då Etnedal vart eigen kommune. For kvart distrikt vart det valt ein tilsynsmann og ein rodemeister for 4 år om gongen. Hjelpa vart gjeven mest i form av mat – helst korn – men kanskje vel så mykje gjennom det gamle systemet med legd. Dei som måtte gå den tunge vegen frå gard til gard på legd var helst folk som på ein eller annan måte var tilbakeståande, gamle folk, og foreldelause eller mishandla barn.
Fattigkommisjonen vart etterkvart erstatta av eit «fattigstyre» og «fattigkasse». Dette var belasta ord. Det «å koma på fattigkassa» eller «å ha tå kassa» var ei skam, men ein siste utveg. Med små skatteinntekter var det svært avgrensa kva kommuna kunne hjelpa til med.
Etterkvart som folketalet gjekk ned – særleg på grunn av utvandringa til Amerika – vart det færre på legd. Ordet legd er likevel å finna i protokollane heilt fram til 1920-åra. Ordninga med legd vart formelt oppheva då den nye fattiglova vart vedteken i 1900. Til tross for det, finn vi så seint som i -30-åra personar som var sett bort mot betaling.
Tidleg på 1900-talet innførde kommuna fleire velferdstiltak. Dette – saman med stor aktivitet i bygg og anlegg - kravde mykje ressursar. Det vart finansiert med store låneopptak og auka skattar. Utover på 1920-talet kom omslaget i norsk økonomi, og kriseteikna melde seg. Mot slutten av 1920-åra braut kommuneøkonomien saman. Staten måtte yte store summar til nødsarbeidstiltak i mange kommunar.
Vegarbeid var eit tiltak som vart sett i gang. Betaling for dette skjedde i form av «handlelappar», som dei kunne levere på butikken. Så seint som i 1935 var løna for slikt arbeid tre kroner dagen. Fattigvesenet fekk sin renessanse, og Sør-Aurdal måtte kjempe hardt for å oppretthalde dei sosiale tiltaka dei hadde innført. Kommuna var nær ved å bli sett under administrasjon av fylke og stat.
Etter mange forhandlingsrunder kom det istand ei gjeldsordning, og kommuna fekk i 1936 ettergitt 80 prosent av gjelda. Mange bankar gjekk konkurs. Sør-Aurdal Sparebank var ein av dei.
Nedgangstidene i 1920 og -30-åra var krevande for mange. I 1930 omfatta budsjettet for Bagn fattigkasse 64 namn. Å sitja i fattigstyret i desse åra var ei vanskelg oppgåve. Mange inderlege bøner måtte møtast med avslag. Dei viktigaste arbeidsplassane for vanlege arbeidstakarar på denne tida, var i skogen og på «sliperiet». Det går eg grundigare inn på etterkvart.
Eigaren av Storebrofoss Tresliperi – Pedor Piltingsrud – overrekte ei gåve på 50.000 kroner til kommuna på 50-årsdagen sin. Gåva skulle brukast til aldersheim. Då kjøpte Sør-Aurdal kommune Klukkarmoen, og den vart brukt til aldersheim heilt til 1960.
Husmannsvesenet var i sterk vekst fram til midten av 1800-talet. Husmennene leigde plass av ein gardbrukar og betalde avgift for plassen ved pliktarbeid. Berre i Reinli og Vestre Bagn var det i 1865 ikkje mindre enn 315 husmannsfolk og 772 bondefolk. I 1851 kom husmannslova. Den skulle verne husmannen mot overgrep frå husbonden. Lova vart ståande ved lag til langt ut på 1900-talet.
Husmannsordninga var eit problem for politikarane. Alle var samde om at noko måtte gjerast, men det var usemje om kva som skulle gjerast.
Kampen om eigedomsretten til jord var ein stadig konflikt. Den regjeringsoppnemnte Husmannskommisjonen fekk i 1917 i oppdrag å ta for seg eigedomsforholda til husmenn og leiglendingar. Her gjekk fleirtalet inn for at husmannsfolka skulle ha rett til å kjøpa plassen, men dei urolege politiske forholda – med mange regjeringsskifter - gjorde at husmannsordninga vart forlenga fleire gonger. Berre i 1920-åra var det heile åtte ulike regjeringar.
I 1919 fekk den såkalla Jordkommisjonen i oppdrag å fremja forslag til ny jordlov. Problemstillinga var at folk som var interessert – og godt skikka til å drive jordbruk – ikkje slapp til. Dette skapte sosial uro og konfliktar. Stor politisk usemje i jordspørsmålet gjorde at den nye lova ikkje vart vedteken før i 1928.
Husmannsordninga var eit problem for politikarane. Alle var samde om at noko måtte gjerast, men det var usemje om kva som skulle gjerast.
Kampen om eigedomsretten til jord var ein stadig konflikt. Den regjeringsoppnemnte Husmannskommisjonen fekk i 1917 i oppdrag å ta for seg eigedomsforholda til husmenn og leiglendingar. Her gjekk fleirtalet inn for at husmannsfolka skulle ha rett til å kjøpa plassen, men dei urolege politiske forholda – med mange regjeringsskifter - gjorde at husmannsordninga vart forlenga fleire gonger. Berre i 1920-åra var det heile åtte ulike regjeringar.
I 1919 fekk den såkalla Jordkommisjonen i oppdrag å fremja forslag til ny jordlov. Problemstillinga var at folk som var interessert – og godt skikka til å drive jordbruk – ikkje slapp til. Dette skapte sosial uro og konfliktar. Stor politisk usemje i jordspørsmålet gjorde at den nye lova ikkje vart vedteken før i 1928.