Et meget sjeldent fargebilde som viser damplokomotiv type V nr. 12 MUNIN med tog under annen verdenskrig. Lokomotivet trafikkerte på denne tiden strekningen Stavanger-Flekkefjord. Lokomotivet er påmalt bokstaven V på vanntanken. At dette damplokomotivet er type V har ingenting med V-tegnet å gjøre, her betyr V'en romertall 5.!
Et meget sjeldent fargebilde som viser damplokomotiv type V nr. 12 MUNIN med tog under annen verdenskrig. Lokomotivet trafikkerte på denne tiden strekningen Stavanger-Flekkefjord. Lokomotivet er påmalt bokstaven V på vanntanken. At dette damplokomotivet er type V har ingenting med V-tegnet å gjøre, her betyr V'en romertall 5.! Ree, Hans / Norsk Jernbanemuseum

V-tegnet

V-tegnet er et symbol på fred og seier og brukes i store deler av verden.

Mest kjent er bruken av V-tegnet under annen verdenskrig. Engelskmennene og de allierte var først ute, og for dem var det et symbol på seier – Victory – og spesielt seiersgudinnen Viktoria.

Opprinnelse

Damplokomotiv 18a 137 ved Sørlandsbanens anlegg i nærheten av Sira. En stor V er malt på lokomotivets tender. Ree, Hans / Norsk Jernbanemuseum

Det er usikkert når V-tegnet først ble brukt systematisk. Men en historie går på at når franskmennene under hundreårskrigen mellom England og Frankrike tok krigsfanger, så hogde de av de to fingrene som de engelske bueskytterne brukte til å spenne buen med. For å håne franskmennene, skal engelskmennene før neste slag ha vist nettopp et omvendt V-tegn – en slags parallell til dagens å «vise finger’n».

V-tegnet slik vi kjenner det i dag dannes tradisjonelt ved at peke- og langfingeren på en oppreist hånd er utstrakt og spredt, samtidig som de øvrige fingre er bøyd inn i håndflaten.

Det startet i Belgia

Damplokomotiv type XXIII med persontog på bru over Moielva ved Moi på Sørlandsbanen. Lokomotivet er påmalt en stor V på tenderen. Ree, Hans / Norsk Jernbanemuseum

For å vise sterke støtte til kampen mot Tyskland, var det mange belgiere som skrev bokstavene RAF (Royal Air Force) med kritt på offentlige steder – datidens grafitti. En tidligere belgisk minister foreslo å tilføye bokstaven V med henvisning til vrijheid (nederlandsk), victory (engelsk) og victorie (fransk). BBC startet sommeren 1941 en kampanje for å bruke V-tegnet, og den britiske statsminister Winston Churchill benyttet etter det V-tegnet nærmest ved enhver anledning for å støtte opp under håpet om seier.

Bokstaven V i morsealfabetet er tre korte og en lang, og dette er også starttakten på Beethovens 5. symfoni. I England ble nyhetssendingene under annen verdenskrig ofte innledet nettopp med Beethovens 5. symfoni.

I Norge

Stortinget med V-tegnet og banner med teksten "Deutschland sieg an allen Fronten", fotografert i august 1941. Wilse, Anders Beer / Norsk Folkemuseum Public domain mark (CC pdm)

V-tegnet ble raskt tatt i bruk i Norge i kampen mot tyskerne og var da en forkortelse på slagordet «Vi vil vinne».

Hos tyskerne skapte de alliertes bruk av V-tegnet irritasjon, og de forsøkte å kuppe det hele ved selv å ta tegnet i bruk. V’en skulle symbolisere seiersgudinnen Victoria i romersk mytologi, V for Vergeltung (gjengjeldelse) og Vergeltungswaffen (gjengjeldelsesvåpen). Tyskerne utviklet etter hvert også raketter som ble benevnt V1 og V2.

I Norge satte nazistene i gang en større kampanje for bruk av V-tegnet, og nazipressen skrev artikler, hadde annonser og tegninger som fortalte hva V-tegnet symboliserte. På Stortinget ble det hengt opp en enorm V sammen med teksten «Deutschland siegt an allen Fronten». Medlemmer av Nasjonal Samling viste V-tegnet med løftet hånd for å vise sin troskap til sin fører Vidkun Quisling. Husvegger, gjerder … mange offentlige steder ble påmalt en V.

Også på frimerker

V-merke med omvendt overtrykk

Et større antall norske frimerker ble overstemplet med en V, også i propagandaøyemed. Mange gode nordmenn reagerte på dette ved å lime frimerkene opp ned på brevene. Ved en «feil» ble V-overstemplingen trykt opp-ned på noen merker. Merkene med omvendt V har senere fått høy samlerverdi, men med ett unntak – 50 øre V med vannmerke - ble det trykket så stort antall merker av øvrige valører at samlerverdien i dag er relativt liten.

50 øre V med vannmerke - et sjeldent og verdifullt merke i dag!

Bilder

Damplokomotiv type 33a nr. 299 i nærheten av Nakksjø stasjon Eliassen, Øivind / Norsk Jernbanemuseum

Flere av NSBs lokomotiver fikk også påmalt en V. Det er ikke kjent hvilke eller hvor mange lokomotiver som ble V-merket. Ei heller hvilke – om noen - instrukser eller retningslinjer som ble gjort gjeldende, eller om V-merkingen skjedde etter lokale innfall.

Norsk jernbanemuseum har noen få bilder i sin samling som viser lokomotiver påmalt V, og samtlige bilder er fra Sørlandsbanen.

Damplokomotiv 18a 137 ved Sørlandsbanens anlegg i nærheten av Sira Ree, Hans / Norsk Jernbanemuseum

Kilder

Den Store Danske Staff Henry V, British Shakespeare Company Vi vil vinne, avisen Norgeskatalogen m.v.

Share to