Nordahl Rolfsen: Lesebok for folkeskolen. Oslo, 1931.
Nordahl Rolfsen: Lesebok for folkeskolen. Oslo, 1931. Johaug, Erland / Anno Musea i Nord-Østerdalen Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND)

Nordal Rolfsens lesebøker

I andre halvdel av 1800-tallet var tanken om nasjonsbyggingen med vekt på å utvikle vår norske nasjonale identitet sterk. I denne sammenheng ble skolen sett på som en viktig arena.

«Skildringer, der udførlig dvæler ved Folkets daglige Færd»

1891 søkte Nordahl Rolfsen Kirkedepartementet om pengestøtte til utgivelse av en ny lesebok. Han ønsket å fylle den med fortellinger som bygde på barnas erfaringsverden med illustrasjoner av landets fremste kunstnere. Dette var i tråd med skoleloven av 1889 som foreskrev at barna skulle oppdras til å bli kunnskapsrike samfunnsborgere. Sitatet fra Nordahl Rolfsens søknad til kirkedepartementet fra 1891.

Fløtar-Lars. Illustrasjon i Nordal Rolfsens lesebok for folkeskolen 1928. Tegnet for leseboken av Henrik Sørensen

Jacob B. Bulls fortellinger

En som svarte på denne målsettingen, var Jacob B. Bull. Han var født i Rendalen i 1853. Gjennom hans fortellinger blir vi kjent med dagliglivet slik han hadde opplevd det i sin egen oppvekst. Bull var den første som gav personer som drengen Ola Jonsen Styggpåjord og Fløtar-Lars plass i litteraturen. Ved at flere av Bulls fortellinger ble med i Nordal Rolfsens lesebøker, ble bygda Rendalen og personene han skildret kjent for skolebarn over hele Norge gjennom flere ti-år.

Lenker

Jacob B. Bull.

Nordahl Rolfsens lesebøker ble gitt ut i mange opplag. Her er et utvalg.

Kilder

Sanderud, R. (1951). Fra P. A. Jensen til Nordahl Rolfsen: et skolehistorisk bilde. Oslo: Gyldendal.

Hjem

Dette er en del av Skoleutstillingen på Rendalstunet

Share to