M/S «Tonjer» fra Urangsvåg på Bømlo til Bergen i 1967
Haugesunds Dampskibsselskab drev i sin tid sjøveis rutegående trafikk i området Stavanger – Haugesund – Bergen, i konkurranse med større aktører med hovedkontor i begge ender av dette ruteområdet. M/S Tonjer ble levert fra AS Stord, Leirvik på Stord i 1953 som byggenr. 22 som lokalrutebåt til Haugesund Dampskibsselskab, Haugesund. Satt i rute Haugesund-Kopervik-Stavanger, hvor den avløste Haugesund Dampskipsselskaps eldre lokalrutebåt M/S Landanes. Man konkurrerte i stor grad på anløp av mindre og mellomstore mellomsteder. Det var jo ikke slik at alle reiser gikk mellom endepunktene.
Den 13. august 1967 reiste jeg med M/S Tonjer fra Urangsvåg på øya Bømlo til Bergen, og betalte den nette sum av kr. 17,70. Inkludert i billettprisen var kaiavgift 10 øre. Nesten litt rørende, men sikkert nødvendig. Jeg tror jeg ville inkludert det i billettprisen og holdt kjeft. Kanskje et pålegg fra noen form for «myndighet»?
Artig med den litt gammelmodige formuleringen på billetten om at «man må merke sitt tøy med eiernavn og bestemmelsessted». Med «tøy» menes her «bagasje». Ordet er vel ennå i bruk i maritim og militær sammenheng?
Det møtte frem tidsriktig taxi – og tidsriktig kledde personer på kaien i Urangsvåg. Ikke akkurat verdens navle, men det var et viktig knutepunkt en gang i tiden (95).
M/S Tonjer ble tatt ut av fast trafikk i 1968 og avløste da M/S Lananes som reservebåt. M/S Tonjer ble solgt til Italia i 1969, omdøpt til «Giglio Espresso» og sank på grunt vann utenfor Napoli der den ble hugget opp i 1999.