Anders Sørensens fiolin. Eier: Hans Maagaard
Anders Sørensens fiolin. Eier: Hans Maagaard Anno Domkirkeodden 0417-09790 Public domain mark (CC pdm)

Anders Sørensen og hans tilknytning til Rendalen

Musikeren Anders Sørensen kom fra Romedal i Stange. Han huskes for sine vakre komposisjoner. I sin samtid kom han til å bety mye for musikklivet i et stort omland. Han la ut på store vandringer, holdt konserter og lærte opp musikere i bygdene han besøkte. Rendalen var en av de bygdene som ofte hadde besøk av Anders Sørensen. Mye av kimen til bygdas rike musikkliv er å finne i inspirasjon fra denne begavede mannen.

Anders Sørensen Anno Domkirkeodden 0417-02626 Public domain mark (CC pdm)

Anders Sørensen ble født på Løvlia i Romedal 14. november 1821. Faren, Søren Erichsen, var husmann. Mora het Siri Andersdatter Øibakken. Det fortelles at moren var svært musikalsk. Ved en anledning fikk hun en fiolin som betaling for et arbeid hun hadde utført. Denne gav hun til sønnen Anders. Gutten spilte til dans alt da han var 5-6 år. Han fikk undervisning av Jens Skjerve fra Romedal og Hans Guthus fra Stange.

Christiania teater. Vignett på brevark fra Litografi Kleefisch Oslo Museum OB.02834 Public domain mark (CC pdm)

Som 13-åring drog han til Christiania. Han kom etter hvert inn i Brigadens musikkkorps. Han spilte også i Christiania Teaters orkester. Dette gav ham inntekter til å kunne få undervisning i fiolin. På midten av 1830-tallet kom han i kontakt med Ole Bull og fikk noen timers undervisning av ham. Senere i livet presenterte han seg gjerne med: "Anders Sørensen. Elev av Ole Bull".

Han giftet seg med Jacobine Christiane Pløen (f. 1824) i 1844. De fikk døtrene Emilie Sophie i 1844 og Elise Marie i 1846. Etter noen år gikk familielivet i oppløsning og Anders Sørensen drog tilbake til hjembygda.

Med sin rastløse natur gav han seg ut på store vandringer på Hedemarken, i Gudbrandsdalen og i Østerdalen. Fela og klærne var det eneste han eide. I bygdene han besøkte holdt han konserter og lærte opp musikere.

Storstu Hole i Ytre Rendal Anno Musea i Nord-Østerdalen MINØ.130458 Public domain mark (CC pdm)

Anders Sørensen kom til Rendalen første gang i 1867. Da han var i Rendalen bodde han mye på Storstu Hole. Guren, eldste sønn på garden ble elev hos Sørensen, bare 12 år gammel og han begynte å spille til dans før han ble konfirmert.

Stormusikken i Ytre Rendal, 1878. Anno Musea i Nord-Østerdalen MINØ.031242 Public domain mark (CC pdm)

I 1878 stiftet Guren Hole et orkester på sju mann. Stormusikken kalte de seg. Den besto da av sju karer. Guren Hole, Sæming, broren til Guren og Martin Hagen spilte fele, Ola Misterosen cello, Edvard Akre, kontrabass, Ole Hagen kornett og Sæming Akre klarinett. Stormusikken er forløperen til Ytre Rendal Orkester, som vi har i dag.

Anders Sørensen skaffet noter til orkesteret og lærte opp flere av spellemennene. Stormusikken fikk også hjelp av Lars Hollo.

Orginale noter nedskrevet av Anders Sørensen Anno Domkirkeodden DOK-27487
Orginale noter nedskrevet av Anders Sørensen Anno Domkirkeodden DOK-27489
Martin Hagen sammen med trekkspillmusikeren og pedagogen Ottar E. Akre og Toralv Nyberget, også en habil musiker. Anno Musea i Nord-Østerdalen MINØ.109211 Public domain mark (CC pdm)

Anders Sørensen kom til å bety mye for musikklivet i Rendalen. Martin Hagen var med i Stormusikken fra starten og komponerte flere dansemelodier. Stormusikken, utviklet seg etter hvert til Ytre Rendal orkester, og her var Martin Hagen dirigent en rekke år. Om Martin Hagen skal Anders Sørensen ha uttalt: Martin spiller riktig, for Martin har lært av Guren og Guren har lært av meg.

Anders Sørensen døde 1896.

For mange er Anders Sørensen selve symbolet på 1800-tallets bygdemusikk fra Hedmark. I sin samtid ble han lagt merke til for sin glansfulle og varme tone. Repertoaret var gjerne klassisk musikk kombinert med egne komposisjoner og annen norsk musikk. Av og til spilte han også til dans etter konsertene.

Den landskjente trekkspillmusikeren Håvard Svendsrud betegener Sørensens musikk som noe av det vakreste og mest stemingsfull i sin sjanger. I forbindelse med 200-års minnet for Sørensens fødsel, gav Svendsrud ut en en dobbel-CD med nyinnspillinger av 35 av hans komposisjoner. På platen spiller Svendsrud med sitt ensemble og sin trio.

Kilder: