QRA med canopy uhell F-104G. (18. aug1969)
Fortalt av Rolf Noel via mail, noe forkortet her.
QRA ble scramblet fra Bodø nordvestover med etterbrenner. Wingmann ble liggende ca 5 nm bak (standard). Det var en stille og fin sommerdag med 17-18 varmegrader. Derfor var gummidrakten droppet. Det kom jeg til å angre på i løpet av de neste minuttene!
Flyet mitt, en starfighter F-104G (FN-H 631) hadde lenge hatt problemer med raskt pulserende cockpit-trykk, noe som var veldig ubehagelig og distraherende.
Flyet var satt på autopilot, med lett stigning.
Ved passering av 29 000 fot, fremdeles i stigning med etterbrenner og nesten lydens hastighet (Mach 0.96), begynte cockpit-trykket å pulsere. Jeg bøyde meg raskt ned til høyre for å finne tempbryteren på sidepanelet. Da fikk jeg et kraftig slag på siden av hjelmen.
Fra det kjente og kjære cockpitmiljøet, ble jeg plutselig og helt uventet utsatt for et inferno av lyd og 60+ kuldegraders orkanaktig og turbulent vind.
Jeg ble satt helt ut, og har aldri i mitt liv hørt en sånn høy lyd. Den gjorde fysisk vondt. Jeg følte at jeg lenge var passasjer, og ikke ante hva som foregikk.
Forsto at cockpitglasset hadde eksplodert. I det det smalt sendte cockpit-trykket fragmentene utover, men farten gjorde at mange biter like raskt kom tilbake inn i cockpiten. Jeg hadde også fått små glassbiter i øynene som hemmet synet. Jeg fikk kanskje også et snev av surstoffmangel.
Pri 1 ble å få bort den infernalske lyden. Posisjonen var da vest av Røst.
Luftstrøm som kom inn i bakre del av cockpiten, kom fremover igjen og skapte turbulens. Det var et utrivelig sted å være!
Farten måtte senkes raskt.
Jeg trakk bestemt opp, samtidig som jeg satte ut stupbremser og trakk motoren til tomgang. Deretter ble flaps og understell satt ut for å få maksimalt med luftmotstand for nedturen Jeg aner ikke hvor høyt jeg var, sannsynligvis rundt 40 000 fot. Startet en spiralmanøver nedover .
Jeg kalte Mayday, men lyden var alt for høy til at jeg kunne høre noe svar. Det hastet med å komme ned i varmere luft fordi jeg begynte å bli veldig stiv av kulde.
Tenkte på at slik som jeg hadde det fatt, kunne det være en viss risiko ved landing. Utskyting ble vurdert, men til hva? Hvis jeg var for kald og stiv til å kunne fly, hadde jeg ikke klart meg selv ved en eventuell fallskjermlanding i havet.
I hvert fall ikke uten gummidrakt!
Da jeg kom meg ned under 5000 fot midt over vestfjorden, følte jeg meg bedre og OK nok for å for lande.
Jeg skjøt av de fulle tiptankene. Det var fortsatt altfor mye cockpitstøy til å høre noe så jeg transmittet "blind" til tårnet og ba dem gi meg grønt lys for landing. Landingen gikk greit, men jeg klarte ikke å utløse bremseskjermen.
Takket være de fantastiske antiskid bremsene til 104'en fikk jeg stoppet på avkjøringen inn mot Line Øst og 331 skv. Brannfolka var raskt til stede med bremsesko. Motoren ble stoppet med ca 2500 pund fuel igjen.
Deretter datt jeg litt sammen. Adrenalinet tok slutt. Siden flyet nå var på "Deep Freeze", kunne ikke canopyramma røres. Derfor måtte brannvesenet plukke meg ut av flyet gjennom canopyramma. Syntes det var greit siden jeg for ustø til å kunne klatre ned stigen selv.
Ambulanse sto klar og tok meg til sykestua. Der jeg fikk skylt og renset øynene og merkelig nok bare det!?! Etterspill: Siden jeg fikk landet flyet, ble det ingen kommisjon, kun en undersøkelsesoffiser. Jeg prøvde å fortelle han litt om min traumatiske opplevelse og hvordan jeg hadde det oppi der, men han bare viftet meg av. Skulle ikke ha noen helteprat, nei, han skulle kun ta seg av det tekniske. Det eneste han var interessert i fra meg var posisjon, høyde, fart og kurs da det smalt! I sin rapport bagatelliserte han hele dramaet bort.
I rapporten stod det: "I 29 000 fot sprakk canopy og falt av".
Ingenting om at ferden fortsatte videre oppover. Den sprakk ikke og den falt heller ikke av! Den ble knust i ørten biter av en voldsom eksplosjon som i verste fall kunne tatt livet av meg. Jeg har mistanke om at han attpåtil avdramatiserte hendelsen overfor skvadronsjefen som tydeligvis var dårlig informert. Han ville bare vite hvorfor jeg skjøt av de kostbare tipptankene. Det ble et antiklimaks for meg. Jeg tenkte der og da at han skulle være glad til for at jeg ikke skjøt av hele flyet. Jeg var jo nær ved å ejecte.
Jeg holdt episoden stort sett for meg selv i mange år senere.
Saken kunne også fått en annen slutt. Hadde jeg sittet i normal posisjon med ansiktet frem og ikke nedbøyd til høyre da det smalt, kunne jeg fått en eller flere av de glasschunkene som havnet i cockpit midt i ansiktet og blitt alvorlig skadet eller drept.
Var opp gjennom årene mange ganger på kurs og i lavtrykkstanken på FMI.
Jeg stilte en gang spørsmål om hvorfor de ikke viste interesse og ignorerte mitt tilfelle. Uten canopy holdt jeg dertil på å fryse meg fordervet. Trodde at i hvertfall de på FMI ville ha en debrief. Jeg hørte aldri noe fra den kanten.
Denne canopyen var produsert av Fiat. Grunnet tidligere hendelser, også med dødsfall, var det bestemt at Norge aldri ville bruke slike mere. Denne hadde sneket seg bakveien inn i Kjellers systemer som erstatning for et utlån til Holland. I tur havnet den så på FN-H som etterhvert fikk pulserende kabintrykk. Dette har nok vært utmattende over tid slik at den til slutt ble så svekket i innfatningene at den plutselig eksploderte pga cockpitens overtrykk .
Vi hadde bortimot 50 % dragchutesvikt på den tiden. Hele systemet var med oppheng og fjærer nokså slitt. LFK hadde bedt oss om å holde håndtaket ute i flere sekunder til dragchuten kom ut, noen ganger mens vi taxet. I mitt tilfelle hadde jeg nok å gjøre med oppbremsingen. Etterpå fikk jeg flygerfeil fra Kjeller. Litt artig egentlig. Her måtte vi adoptere en ny og upraktisk prosedyre fordi Kjeller, som ansvarlig for et sikkerhetssystem, ikke klarte å holde det funksjonelt.
Over lengre tid hadde de innvendige tankene blitt overfylt fra utvendige tanker. Dette måtte unngås. Etter oppstart sjekket crewchiefen at tankene fødet. Deretter stoppet vi fødingen med å trekke ut sikringen. Denble satt inn igjen når innvendig fuel var lavt nok til å ta all utvendig fuel på en gang.