main article image

Oskar Holthe - fotograf og kunstløper i verdensklasse

Museet har en stor samling med glassplater etter Holthe som vi nå har digitalisert og lagt ut på Digitalt Museum

Fotograf Oskar Holthe til høyre sammen med laborant Günther på trammen til hus 26, laboratoriet.

Oskar Holthe var født i 1868 i Trondheim og virket som fotograf der. Han var mye i Folldal og fotograferte. Spesielt var det folk i gruvemiljøet som fanget hans interesse. Vi har derfor en rekke bilder fra årene 1910-12 som skildrer menneskene og samfunnet rundt Folldal Verk. Oskar Holte var i sin ungdom aktiv som kunstløper. Han var med i både nasjonale og internasjonale mesterskap. Han klarte å vinne 5 norske mesterskap i tidsrommet 1901-1906. I 1898 og 1900 fikk han bronsemedaljer i Europamesterskapet i kunstløp. Vinneren i disse mesterskapene var den mer kjente Ulrich Salchow. Alle som er interessert i kunstløp kjenner vel til dobbel Salchow. Holthe var også i mange år profesjonell kunstløptrener i Davos, Sveits. Han trente blant andre Sonja Henie.