History
-
- «Stanley» var en flatbunnet sternwheeler, som opprinnelig kontrahert av handelsselskapet Compagnie du Congo pour le Commerce et l’Industrie (CCCI), men overtatt av Kongostaten. Hun var bygget hos Yarrow & Co i London og ankom Kongo 1883 i deler. Nordmannen kaptein Charles Olsen var ansvarlig for å organisere transporten opp til de øvre, navigerbare deler av Kongofloden. «Stanley» ble Sjøsatt i 1885 og hadde 40 tonn lastekapasitet, var 67 fot lang og 16,7 fot bred med 1,3 fot dypgang, 6hk motor, og maksfart 7–8 knop. Det er sparsomt med kilder om dampmaskinene i de første damperne på Kongofloden. Men, vi vet at fra Stanley av, var flere enten utstyrt med lokomotivmaskiner eller ‘Fiels’ maskiner (antagelig Maudsley & Fields). I 1890 fikk dampbåten et ekstra dekk.
Levert: 1883 (Sjøsatt 1885)
- Den demokratiske republikken Kongo (Land)
Aktivitet
- Den demokratiske republikken Kongo (Land)
References
- https://digitaltmuseum.org/74551523-4abf-477c-bbc2-240006b10d5b
-
- Lederer, André. 1965. Histoire de la navigation au Congo. Musée Royal de l’Afrique Centrale – Tervuren. Vol. Sciences Historiques, 2. Belgique Annales, Series, N-8o. Tervuren: Musée Royal d’Afrique Centrale.
- Gelade, Valérie. 2002. ‘Les débuts de la navigation à vapeur sur le Haut-Congo (1882-1898)’. Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis 3–4: 383–418, s. 390
- Wæhle, Espen. 2019. ‘Kolonialismens dampende fartøy i Kongostaten’. In Mennesket og Havet, 73–98. Årbok for Norsk Maritimt Museum 2019. Oslo: Norsk Maritimt Museum.
License information
- License Navngivelse (CC BY)
Metadata
- Part of datasetDamp- og motorskipsregister (Norsk Maritimt Museum)
- ProviderKulturNav
- Date publishedJanuary 22, 2021
- Date updatedApril 25, 2024
- UUID74551523-4abf-477c-bbc2-240006b10d5b