History
-
- «AIA» var en dampbarkasse i stål, med et lite for- og akterdekk av stål. Dampmaskinen var plassert i en brønn midtskips. Kun akter om maskinrommet var et lite område der mannskapet kunne oppholde seg. Langs rekka var det stenger som bar en kalesje. Hun ble bygget ved Forges et chantiers de la Mediterranée. Hun ble sjøsatt på Øvrefloden i 1882 og la ut på sin første ferd på Kongo tidlig i 1883. Barkassen hadde en lastekapasitet på 6 tonn, var 49 fot lang og 8 fot bred med 2,2 fot dypgang. Maskinen hadde 6hk som gav en hastighet på 7,5 knop. A.I.A. fikk først installert dampyachten Royals dampmaskin. I 1894 fikk hun ny maskin fra Bellis & Co og i 1897 ny kjele.
Levert: 1879
Aktivitet
- Den demokratiske republikken Kongo (Land)
References
- https://digitaltmuseum.org/44a9d868-1156-40c7-bcca-8ba27f9618dc
-
- Lederer, André. 1965. Histoire de la navigation au Congo. Musée Royal de l’Afrique Centrale – Tervuren. Vol. Sciences Historiques, 2. Belgique Annales, Series, N-8o. Tervuren: Musée Royal d’Afrique Centrale.
- Wæhle, Espen. 2019. ‘Kolonialismens dampende fartøy i Kongostaten’. In Mennesket og Havet, 73–98. Årbok for Norsk Maritimt Museum 2019. Oslo: Norsk Maritimt Museum.
License information
- License Navngivelse (CC BY)
Metadata
- Part of datasetDamp- og motorskipsregister (Norsk Maritimt Museum)
- ProviderKulturNav
- Date publishedDecember 13, 2020
- Date updatedApril 18, 2024
- UUID44a9d868-1156-40c7-bcca-8ba27f9618dc