• 00.00: utmarksslått, Ola P. begynte tidlig å være med på utmarksslåtten. 01.00: setring, forteller om de forskjellige setrene som er tilknyttet gården. Snakker om utmarksslåtten, arbeidsmetoder og hvor de hadde utmarksslåtten og tilhørende løer og buer. 08.00: fisk og fikse. 10.00: forsetter å fortelle om hvor de hadde utmarksslått og voller, og hvor andre hadde voller og utmarksslåtter. 15.00: seterflytting, når løvet hadde blitt så stort som et musøre, da kunne du flytte på vårsetra. Historie fra en veldig sen vår. Seterflytting hjem fra høstsetra var rundt den 20. september, for da var det fesjå. 22.10. avl før og nå, det var dårlig avlsarbeid før. 23.10: foredling av melk på setra, meieriet kom i drift i 1916, begynte å levere fløten først på 1930, så meieriene hadde ikke produksjon på sommeren den første tiden. «Smørlag», «kjørelag» som kjørte fløten ned til meieriet. Snakker om når de kunne begynne å levere melk fra setra, det ble ikke før de begynte med bilkjøring. 29.00: vårsetring og sommersetring, det var litt forskjellig når folk begynte å setre kun på ei seter. 30.00: dårlige tider for bønder rundt 1950. 32.00: om bygging av gården. 33.35: overnattingsplasser under utmarksslåtten. I den ene bua hadde de brukt einer for å tette taket. Snakker om forskjellige utmarksslåtter og voller som tilhørte andre gårder i bygda, og om forskjellige buer og løer. 40.05: fisk og fiske rundt Loken. 43.20: mose og mosekjøring, forteller om hvor de hentet mose, om overnattingsplasser, antall lass, hvem som var med og hvor de kjørte. De dro kl. 6.00 om morgenen, hestene måtte ha mat kl. 04.00. det var hard jobb, og det hendte seg det tok 12 timer. Historier om Solbakken. 55.20: opptining av mose inne i fjøset, hadde egen «måssåbås». Kuene spiste mosen bar, men de hadde noen ganger på litt «mjøl».
    Photo: Anno Musea i Nord-Østerdalen (Opphavsrett)

Intervju Ola P. Ousten 2003