• Fra HPI-museumskatalog: I forbindelse med montering av nytt releutstyr for 120 000 volt kraftlinjer Mår-Knardalstrand i 1957, ble det for første gang i Norge, også tatt i bruk automatisk gjeninnkoblingsutstyr i Mår og i Knardalstrand. I Samarbeid med sivilingeniør Landmark-Bråten i samkjøringen, la sivilingeniør Per Røed ved El. avdeling opp realistiske kortslutningsprøver, hvorunder 120 kv linjer ble direkte kortsluttet under full spenning. I alt 4 slike kortslutninger ble lagt, på Noragutu og i Knardalstrand. En realistisk prøve for releutrustningen, som virker slik den skulle ved den siste og hardeste prøven som fant sted 29-30/8-1957. Den overnevnte prøven var helt enestående for første- og hittil eneste gang i Norge.

En " tegnefilm" i begynnelsen viser prinsippet for kortslutningsforsøkene
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum (Opphavsrett)

Kortslutning på 120 000 volt linje