Photo: Vest-Agder-museet

Et godt minne fra en vond tid

21 objects

Lista var under andre verdenskrig sterkt befestet. Det var flere tusen tyske soldater utstasjonert og et titalls krigsfangeleire ble opprettet. De fleste fangene var russere, men et mindre antall var polske og ble internert i egne leire. Den ene polske fangeleiren på Lista lå på Skeime, rett utenfor Vanse. Dette dukkehuset ble laget av polske krigsfanger ved leiren på Skeime og gitt til to jenter som bodde ved siden av leiren under krigen. Dukkehuset ble brukt da jentene da de var barn, og det ble, etter at giveren ble voksen, et kjært minne om barndommen. Det ble tatt godt vare på, og er i svært god stand. Dukkehuset forble i den ene jenta sitt eie helt til Lista museum fikk overta det i 2019. Da hadde dukkehuset ikke vært brukt på mange år, ettersom det ble regnet for å være for skjørt til å kunne brukes som et ordinært leketøy.

Les mer om dukkehuset her: https://digitaltmuseum.no/021189698580/et-godt-minne-fra-en-vond-tid