Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom

NATO-delegasjonen i Brussel

Den norske NATO-delegasjonen flyttet høsten 2017 inn i nytt bygg i Brussel og er dermed samlokalisert med partene som utgjør delegasjonen (Forsvaret, Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet). Det nye bygget er med sine 250 000 m2 et av de største kontorbyggene som er reist i Europa i senere tid, og det rommer nå kontorene til de i alt 29 NATO-landene og deres mer enn 4000 ansatte. Til den norske delegasjonens vrimmel- og ventesone i resepsjonsområdet er det kjøpt inn fotografier av Morten Andenæs.

Fellesnevneren for de syv fotografiene kan sies å være «tilbakeholdenhet». Formspråket er minimalistisk og kontrollert, fargeskalaen dempet og uten skarpe kontraster. I verket the veil kommer denne tilbakeholdenheten frem både i tittelen – «sløret» – og i bildet, der irrgrønne, bratte fjellsider er nedtonet av disen de er innhyllet i.

Hva ønsker du at prosjektet skal formidle?

– Det er gjennom fortellinger, i bilder og i ord, at vi gjør verden og vår rolle i den til et meningsfylt sted. Fortellinger er ikke bare beskrivelser av verden, men forestillinger som skaper og konstituerer verdensbilder. Jeg håper at mine arbeider får folk til å dvele ved de ulike narrativene som ligger mellom bildene, sier Andenæs.

Har det at verkene dine skulle inn i et kontorbygg for NATO, påvirket billedvalget i en spesiell retning?

– Stedet, institusjonen som symbol og selve bygget har alle sitt å si for den endelige sammenstillingen. Til den norske NATO-delegasjonen kommer mennesker fra hele verden, både militære og sivile. Dette, i tillegg til et strengt arkitektonisk miljø med lite utsyn, gjorde det interessant å dra inn suggererende elementer som store skyformasjoner, frodige dalfører og et overdimensjonert guttehode, og blande dem med helt enkle interiørbilder. Fotografiene blir en kontrast til de sterile og beskyttende kontoromgivelsene og en påminnelse om verden utenfor som de fleste kan relatere til på et eller annet vis.

Motivene til Andenæs forholder seg til klassiske fotografiske sjangre som landskap,stilleben og portrett, men inneholder som oftest få karakteriserende elementer. I view (2012) er det nakken og bakhodet til den avbildede vi inviteres til å betrakte, ikke ansiktet, slik det vanligvis er i portrettfotografiet. I the gift (2016) er kameraet himmelvendt og gjengir buldrende skyer brutt av sollys i tradisjonen etter det romantiske landskapsmaleriet. Gjennom Andenæs’ linse møter det hverdagslige og nøytrale det storslåtte.

I sun setting on grey curtains (2010) blir en grå gardin gjennomboret av sollys som farger den oransje. Gardinen beskytter og tildekker, mens lyset som trenger

igjennom, åpner og peker mot verden utenfor. Bildet er plassert på fondveggen som møter delegasjonens besøkende, og henviser slik symbolsk til balansen mellom åpenhet og

tilbakeholdenhet.

Morten Andenæs (f. 1979) er utdannet ved School of Visual Arts, New York. Han er blant annet kjøpt inn av Fondazione Fotografia Modena, Italia, Astrup Fearnley Museet, Oslo, Stavanger kunstmuseum, stiftelsen Fritt Ord og av KORO til kommandantboligen på Akershus festning.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to