UiT Norges Arktiske Universitet, Kunstakademiet

Gjennom workshopen Assuming Public Space fikk kunststudenter i Tromsø erfaring med å skape kunst i det offentlige rom, veiledet av kunstneren Thomas Hirschhorn.

Våren 2017 hadde studentene ved verdens nordligste akademi, Kunstakademiet i Tromsø, besøk av den sveitsiske kunstneren Thomas Hirschhorn. Han var invitert til å gjøre et kunstprosjekt for skolen, og han valgte å arrangere workshopen Assuming Public Space med studentene. De fikk utdelt hvert sitt budsjett og i løpet av et par måneder ble 18 verk realisert i Tromsøs offentlige rom.

Workshop-uken ble delt inn i 18 to-timers økter hvor studentene presenterte verkene sine for resten av gruppen. Hvert arbeid ble evaluert i en kritisk gjennomgang som tok utgangspunkt i spørsmål som: Hva betyr det å jobbe i det offentlige rom og hvilke muligheter gir det? Hvem henvender man seg til og hvem involverer man når man går ut i offentligheten? Hvilke møter og situasjoner oppstår i kunstverket? Tar man som kunstner selv stilling i verket og i så fall hvilken? Og hvordan forholder kunsten seg til folk? Hirschhorn ledet workshopen og delte sine egne erfaringer med å jobbe i offentlige rom.

Notater fra Hirschhorn, dokumentasjon av diskusjonene, fremleggelse av kunstverkene og kunstverkene i seg selv ble dokumentert med video og bilder av Kobie Nel og delt på Instagram mens workshopen foregikk.

Thomas Hirschhorn er en av samtidens mest anerkjente kunstnere og han har stilt ut ved en rekke prestisjetunge steder over hele verden. Han representerte Sveits under Veneziabiennalen i 2013.

Under mottoet ”Energi JA! Kvalitet NEI!” er han kjent for å jobbe med enkle og billige materialer som tape, papp, forskjellige folier, sponplater og collager av avis- og magasinutklipp. Arbeidene hans viser et sterkt samfunnsengasjement og han tar opp spørsmål som blant annet hierarkier, estetisk verdi, sannhet og moralsk ansvar. Han har jobbet med flere midlertidige, stedspesifikke ”monumenter”, blant annet dedikert til de fire filosofene Spinoza, Deleuze, Bataille og Gramsci.Disse verkene har en flyktig fysisk form, men er ment å leve videre i det kollektive minnet til de som har opplevd dem.

Kunstprosjektet er ett av 11 i tildelingsrunde 9 (2015-2017) under kunstordningen LES, som er rettet mot statlige etater i private leiebygg og eldre Statsbygg.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to