Photo: PolyLester / Kunst i offentlige rom

NIH Norges Idrettshøgskole

To omfattende og stedsspesifikke kunstprosjekter er produsert spesielt for skolen. Ett av verkene er plassert innendørs og er laget av norsk kunstner Børre Sæthre. Verket er installert i en korridor som forbinder hovedbygningen med de tre paviljongene. RGB-LED-lysarmaturene, integrert i taket og programmert i forskjellige intervaller skaper en bølge av bevegelse. Sekvensene av intervaller er direkte inspirert av ulike bevegelsesmønstre fra idrett som for eksempel sommerfugl svømming eller skøyter. Slik har verket et direkte forhold til de daglige brukerne, da bevegelse er selve utgangspunktet for all forskning og aktivitet ved Idrettshøgskolen.

Korridoren har vinduer langs begge sider og et skarpt lys på dagtid, allikevel klarer LED-lysene å lyse trenge gjennom, og på kveldstid kan kunstverket ses på lang avstand i hele området.

Et stort antall studenter, ansatte og besøkende går gjennom korridoren hver dag. Mesteparten av tiden brukes korridoren som en del av transportetappe, en passasje fra ett sted til et annet. Allikevel kan området oppfattes som en rolig plass som noen ganger blir brukt som en form for rekreasjonsrom: et rom for alenetid eller for å ha et uformelt møte. Dette blir derfor et ideelt sted for en isolert kunstopplevelse, som forhåpentligvis utløser tilskuerens fantasi om hvilken form for bevegelse lysformasjonen representerer.

Hvert RGB-LED-armatur har 180 dioder i fargene rød, grønn og blå, og kan skape millioner av forskjellige farger og nyanser av lys. Kunstneren relaterer installasjonen til de klare og sterke farger som brukes i sport-tekstiler – for eksempel neonfarger. Den gjentatte strømmen av lys som representerer bevegelse, kan tolkes som byggets egne og fargerike puls.

Utendørs finner man to store skulpturserier. På fremsiden, serien LocoMotion sentralt plassert foran hovedinngangen, og serien T Wrestlers spredt i landskapet på baksiden av skolen. Begge skulpturseriene er produsert spesielt for denne konteksten av den nederlandske kunstnerduoen PolyLester (Gabriel Lester & Marthine Vledder).

Allerede på lang avstand er skupturserien Locomotion av PolyLester svært synlig. Seks monumentale skulpturer av betong på påler er plassert rett utenfor hovedinngangen, og gir et markant førsteinntrykk av skolen. Dette er blitt en identitetsmarkør for skolen.

Valget av materiale til skulpturene er betong, og er det samme materiale som arkitekten valgte for bygget når det ble oppført på 60-tallet. Skulpturgruppen skildrer et hopp, frosset i en bevegelse, som Eadweard Muybridges fotoserie, den første til å fanget bevegelsene trinnvis over tid. Den første figuren tar sats for spranget, og vi ser figurenes forskjellige faser av bevegelse for å nå det høyeste punktet av hoppet, for tilslutt å lande. For en lekende tilskuer kan det se ut som om en bit betong som utgjør hovedmateriale av bygningen, har revet seg løs for å delta i noen av de mange sportsaktivitetene som gjennomsyrer skolen både innendørs og utendørs.

Hoppet kan ses som en allegori for hva elevene går gjennom fra de kommer inn på skolen for første gang: De bruker mye energi på de forskjellige stadier av utdanningen, til de endelig ”lander” en grad. Det er også verdt å huske på at hopperne også kan brukes som en illustrasjon på hva som foregår i de ulike avdelingene på skolen. Sport handler om bevegelse. Vitenskapen om sport handler om vitenskap om bevegelse – og hvordan isolere bevegelsen for å kunne se den fra forskjellige perspektiv.

Når man går inn via hovedinngangen, gjennom skolen, og ut på baksiden, ser man vakre Sognsvann og skolens utendørs treningsanlegg, men også en annen serie betongskulpturer av PolyLester. Serien på fem skulpturer, Wrestlers, er den samme type skulpturer som hopper i Locomotion men her i en annen form for bevegelse, som tittelen henspiller til, bryting. Skulpturene ligger spredd rundt i landskapet langs gangveien, og er ment for å tas i bruk av forbipasserende. Til å klatre på eller for å ligge /sitte på.

I tillegg er det også kjøpt inn flere nye kunstverk til skolen, Lotta Antonsson, Hanna Christina Sjöstrand, Katja Høst og Andreas Lærum. Kunstneren Andreas Lærum bruker tusj på papir for å produsere de estetisk vakre tegningene. Hver prikk og hver berøring av tusj på papiret plasseres omhyggelig med perfeksjon og nøyaktighet, det er ikke noe rom for feil. Raffinert presisjon og tålmodighet er kvaliteter som kreves av kunstneren. Sinnets kontroll over kroppen for å skape disse tegningene minner om en toppidrettsutøvers prestasjon. Hvert arbeid har titler som hjelper betrakteren til å spinne videre og utvide sine egne tanker i de abstrakte arbeidene som Bug fix, incomplete, Vampire Victory eller Encleadus.

Tre-kanals videoverket The Lonely Crowd av Katja Høst, er filmet fra baksiden av vinduer dekket av speilfolie man finner rundt i byen. De som passerer vinduene kan ikke se kameraet, bare sin egen refleksjon. Hva tilskueren ser i filmene er folk som er bevisst på seg selv og sitt eget utseende. Vår kropp, våre klær, sminke og sosiale markører er ting som danner vår identitet og vårt samspill med andre. På den offentlige arena blir vi stadig mer overvåket av andre, men vi ser også oss selv, i et forsøk på å kontrollere hva andre ser. Filmen gir oss et sensitive portretter av ulike personer som går forbi, og samtidig forer betrakterens scopophilia. Sekvensene er lydløse og går i evig loop.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to