Photo: Jenny-Marie Johnsen / Kunst i offentlige rom

Jarfjord grensestasjon

Den 196 kilometer lange grensen mellom Norge og Russland i Finnmark er fredelig, men strengt bevoktet av norske og russiske soldater. Her går yttergrensen for Schengenområdet, og i 2011 ble det vedtatt i Stortinget at de seks mellomstore grensestasjonene som har voktet grensen skal erstattes av to nye, store og operative grensestasjoner. Stasjonen i Pasvik på den sørlige delen av grensen sto ferdig i 2014, og i 2016 åpnet Jarfjord grensestasjon i nord.

De to grensestasjonene er mer eller mindre identiske bygninger, men lett synlige kunstprosjekter ved inngangene gir likevel hver stasjon særpreg og gjør det lettere å skille dem fra hverandre. Den norske kunstneren Josefine Lyche (f. 1973) ble tildelt kunstoppdraget til Jarfjord grensestasjon. Med kunstverket Smaragdtavlen har hun tatt hele det utvendige taket over hovedinngangen i bruk som et tredimensjonalt, rutete «lerret».

Lyche er kjent for å jobbe konseptuelt, og for sine metafysiske, ofte esoteriske innganger til kunst. Hun er opptatt av forbindelseslinjer mellom det okkulte og det vitenskapelige. Til kunstverket på grensestasjonen har hun benyttet såkalte Trespaplater som materiale, som er modulerte byggeplater i høyttrykkslaminat. Ni kalde og varme fargesjatteringer fyller hver sin kassett i taket. De geometriske, rettvinklede formene og bruken av fargeplater gjør kunstverket strengt og disiplinert i formen, men tanken bak det, er at det gjennomtenkte fargemønsteret danner en metafysisk portal mot himmelen. Fargene er valgt ut fra alkymiens prinsipp om naturens hovedelementer, luft, ild, jord og vann, og symboliserer et landskap der luft møter jord, vann møter ild og kunst møter natur og arkitektur.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to