Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom

Kongsvinger festning, renovering av kaserne

Utgangspunktet for verket til Urstad er historien til festningens flaggstang. Den var i over seksti år, fra 1779, nullmeridianen i Norge. Før en internasjonal standard ble lagt til Greenwich i England i 1884, hadde hver nasjon sin egen nullmeridian for å beregne tidsangivelse, oppmåling og kartlegging av landet. Flaggstangen på festningen var dermed Norges geografiske midtpunkt i mange år.

Lydverket "Nullmeridianens tilbakekomst" består av lyder som alltid har vært til stede på festningen, som klokkeklang, tauet som klaprer mot flaggstangen, kanonsalutt, regn og vind. Sentralt står festningsklokken, som ble brukt til å angi tid og gi signal når noe skulle skje. Lydene fra festningen blandes med lyder fra verden utenfor, som minaretsang i Ramallah, baropptak fra Marokko og fragmenter av en nyhetssending da Nord-Korea endret tidssonen sin med en halv time.

"Nullmeridianens tilbakekomst" avspilles i åtte høyttalere, noe som aktiviserer flere lyttesoner og gir både en konsentrert lytteopplevelse og rom for mange ulike assosiasjoner. Murveggene isolerer for støy og det hvelvede taket former akustikken. Verkets lengde er på rundt 15 minutter. På gulvet er en messingplate lyst opp som en markør for den hjemvendte nullmeridianen.

Kongsvinger festning ligger som et landemerke på en høyde ovenfor byen. Festningen ble bygget mellom 1673 og 1784, og fikk først navnet Kongens vinger – som senere ble til Kongsvinger. Ved unionsoppløsningen i 1905 ble den gamle festningen ansett som utdatert og ubrukelig, og fikk derfor stå urørt. Selve festningen har aldri vært i kamp. I 2005 ble Forsvarets operative virksomhet lagt ned og satte dermed punktum for festningens operative rolle. Festningen forvaltes i dag av Forsvarsbygg nasjonale festningsverk under motto om å skape nytt liv på historisk grunn.

I 2011 skulle kasernen på festningen rehabiliteres til hotell. I forbindelse med investeringstiltakene satte Forsvarsdepartementet av midler til et kunstprosjekt, med KORO som utførende part. Maia Urstad ble invitert til å utarbeide en stedsspesifikk og permanent lydinstallasjon til festningen.

Professor Bjørn Ragnvald Pettersen fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet har bidratt med en tekst om nullmeridianens historie i Norge. Den kan du lese under relatert innhold lenger nede på siden.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to