I 1888 var innlandsisen på Grønland ukjent. Det var tidligere foretatt ekspedisjoner fra det befolkete området i vest, men ingen hadde krysset hele innlandsisen. Fridtjof Nansen vi ...
14 objects
Båt
En båt laget av seilduk fra bunnen av et telt, som er spent over et rammeverk av bambusstenger og vidjegrener. Treverket holdes sammen av tau og remmer. Båten er konstruert av åtte ...
Dukke
Ski, 1 par
Et par treski med ryggkam. Skiene har ikke binding, kun fotstegplate. Undersiden av skiene er kledt med en metall- og elgskinnssåle. Metallplaten er to-delt og har en åpning under ...
Stav
Kikkert
Bok
Et eksemplar av den første utgivelsen av Fridtjof Nansens "Paa ski over Grønland". Boken inneholder illustrasjoner av de norske kunstnerne Andreas Bloch, Thorolf Holmboe, Eivind Ni ...
Stav
Fotografi
Portrettfotografi av Fridtjof Nansen i svart/hvitt med gullramme. Portrettet ble tatt av den kongelige hoffotografen Ludwik Szacinski etter Fridtjof Nansens hjemkomst fra Grønlands ...
Bok
Et eksemplar av den tyske utgivelsen av Fridtjof Nansens "Paa ski over Grønland" i to bind. Bøkene inneholder illustrasjoner av de norske kunstnerne Andreas Bloch, Thorolf Holmboe, ...
Bok
Et eksemplar av den engelske utgivelsen av Fridtjof Nansens "Paa ski over Grønland". Boken inneholder illustrasjoner av de norske kunstnerne Andreas Bloch, Thorolf Holmboe, Eivind ...
Votter, 1 par
Metallrull
En sammenrullet plate av nysølv holdt sammen med en hyssing. Nysølvplatene var reservebekledning til Nansens slede, og ble festet under sledemeiene. På grunn av kobberet i nysølve ...
Snebriller
Kjelke
Kjelkens overstell er av ask, mens meiene er av lønn eller alm. Ask var i følge Nansen et sterkt materiale som tillot et lett overstell. På meiene gikk han for et glattere tremater ...
Den 2. mai 1888 reiste en ekspedisjon bestående av Fridtjof Nansen, Otto Sverdrup, Samuel Johannesen Balto, Olaf Dietrichson, Ole Nilsen Ravna og Kristian Kristiansen Trana mot Grønlands østkyst. I to livbåter bakset de seg fram gjennom drivisbeltet som ligger utenfor kysten. Etter en farefull ferd gikk de i land i Umivik-fjorden. Derfra gikk de på ski og trakk sledene etter seg opp til innlandsisen, 3000 meter over havet.
Den 26. september nådde ekspedisjonen den bratte Ameralik-fjorden på vestkysten av Grønland. For å komme seg til Godthåp måtte de lage seg en båt. Sverdrup og Balto sydde skrog av teltgulvet, mens Nansen dro avsted med øks for å finne passende treverk i vidjekratt. "Her var nok av tykke grene, men som regel meget krogede, og at finde nogen brugelige var ingen let sag. Omsider fandt jeg dog saa mange, at vi kunde klare os; de var hverken rette eller slette - men om kvelden var baaten færdig. Den lignet et skilpaddeskal af form." I denne farkosten rodde Fridtjof Nansen og Otto Sverdrup 90 km over fire dager til Godthåp. Her fant de en båt som kunne dra tilbake og hente resten av ekspedisjonen som ventet i Ameralik-fjorden. Ekspedisjonen kom for sent frem til å bli med den siste båten tilbake til Danmark før vinteren, og måtte derfor overvintre i Godthåp. De returnerte til Norge våren 1889.
I etterkant av ekspedisjonen skrev Fridtjof Nansen "Paa ski over Grønland". Boken ble oversatt til tysk og engelsk, og ble raskt populær i hele Europa. "Paa ski over Grønland" danner det ideologiske grunnlaget for spredningen av skiene og skiløpingen til resten av verden. Mange bestilte ski fra Norge og begynte å bruke dem i sine hjemtrakter.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».