Photo: Statsbygg / Kunst i offentlige rom

Ørje tollkontor

Grenseovergangen ved Ørje er sammen med Svinesund og Magnormoen en av de mest trafikkerte i Norge. I 2011 passerte flere enn en million kjøretøy det døgnbemannede tollkontoret der de tollbehandler all kommersiell trafikk, det vil si tyngre kjøretøy, som kommer over E18 fra Sverige.

Tollstasjonen har fått parkering for ansatte og besøkende, oppstillingsplasser for lastebiler, arealer for kontroll og scanning av kjøretøy, og visitasjonshall med tilhørende administrasjonsbygg. I tillegg er det etablert et veisystem for trafikktilpasset kontroll og ekspedisjon.

Kunstneren Marius Engh har tre verk i de nye lokalene. Da verkene skulle plasseres, var det viktig at flest mulig skulle få glede av kunsten, samtidig som det måtte tas hensyn til de ansattes krav til sikring før visitasjoner.

"Greenbrier" er et veggmaleri som dekker en hel vegg i bussventeværelset, og motivet gjentas i trappeoppgangen. Inspirasjonen til verket er et tapet med ornamenter som var brukt i en bunker den amerikanske regjeringen fikk laget mellom 1958 og 1962, for å huse Kongressen under en eventuell atomkrig. Bunkeren ble bygget under en fløy av hotellkomplekset "Greenbrier" i West Virginia. At verket i Ørje er malt direkte på veggen har et praktisk hensyn: Det gjør det umulig for noen å gjemme narkotika der før de blir visitert.

I samme bussventerom finner man også verket "My Target is Your Eyes", et vindusgitter i sveiset stål. Slik verket henger på veggen, uten å dekke noe vindu, kan det selv minne om et vindu, et øye, en målskive – eller gi assosiasjoner til felgen på et hjul. I sine arbeider tar Engh utgangspunkt i objekter fra virkeligheten som han så skaper kopier eller kloner av. Slik kaster han nytt lys over objektene og vår erfaring av disse. Engh utforsker historien til gjenstandene, samtidig som han fjerner dem fra sin opprinnelige sammenheng.

Det tredje verket på tollkontoret er Europe. Ordet «Europe» er formet av bronsebokstaver montert på vegg. E-ene i ordet kan minne om eurosymbolet, og det er lett å la tankene gå til eurokrisen og finanskrisen. Plassert i Ørje, som er porten til Norge fra Europa, får verket også en annen betydning: Vi blir påminnet Norges utenforskap til Europa og illegale flyktninger som søker lykken hos oss. Verket kan også leses mer konkret – som en henvisning til kontinentet som befinner seg rett over grensen.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to