17 objects
The Poem of the End [Collage]
5 collager fra en serie på 12 med tittelen "Poem of the end". Ved hjelp av ”sample-teknikk”, som også preger vår ungdomskultur, trer nye bilder og måter å tenke på fram. I tillegg ...
I Love Life But [Fotografi]
Kunstneren jobber med iscenesatt fotografi, hvor motivet omhyggelig bygges opp for å belyse en bestemt tematikk. Fotografiet åpner for mulige koblinger og kommunikasjon med ungdomm ...
Vekst [Tegning]
Streken er sikker og formspråket er ungt, friskt og lett gjenkjennelig for unge mennesker. Kunstneren har lokal tilknytning som kan ha en verdi med tanke på “nære” rollemodeller fo ...
In Flight [Tegning]
Streken er sikker og formspråket er ungt, friskt og lett gjenkjennelig for unge mennesker. Kunstneren har lokal tilknytning som kan ha en verdi med tanke på “nære” rollemodeller fo ...
Frozen [Fotografi]
Uten tittel [Fotografi]
Secret [Tegning]
Streken er sikker og formspråket er ungt, friskt og lett gjenkjennelig for unge mennesker. Kunstneren har lokal tilknytning som kan ha en verdi med tanke på “nære” rollemodeller fo ...
Uten tittel [Fotografi]
Hvit juli [Fotografi]
Chelidonium Majus (Svaleurt) [Tegning]
1 av 4 verk i serien "FLORA NORVEGICA". Ved å koble kjente elementer sammen til en ny helhet, trer nye bilder og måter å tenke på fram. I tillegg trigger det fram spørsmål om hva ø ...
Memory [Tegning]
Streken er sikker og formspråket er ungt, friskt og lett gjenkjennelig for unge mennesker. Kunstneren har lokal tilknytning som kan ha en verdi med tanke på “nære” rollemodeller fo ...
Uten tittel [Fotografi]
Voodoo I [Fotografi]
No Evidence [Tegning]
Streken er sikker og formspråket er ungt, friskt og lett gjenkjennelig for unge mennesker. Kunstneren har lokal tilknytning som kan ha en verdi med tanke på “nære” rollemodeller fo ...
Colchicum Autumnale (Tidløs) [Tegning]
1 av 4 verk i serien "Flora Norwegia". Ved å koble kjente elementer sammen til en ny helhet, trer nye bilder og måter å tenke på fram. I tillegg trigger det fram spørsmål om hva øy ...
Aquilegia Vulgaris (Akeleie) [Tegning]
1 av 4 verk i serien "FLORA NORVEGICA". Ved å koble kjente elementer sammen til en ny helhet, trer nye bilder og måter å tenke på fram. I tillegg trigger det fram spørsmål om hva ø ...
Hyoscamus Niger (Bulmeurt) [Tegning]
1 av 4 verk i serien "FLORA NORVEGICA". Ved å koble kjente elementer sammen til en ny helhet, trer nye bilder og måter å tenke på fram. I tillegg trigger det fram spørsmål om hva ø ...
Ungdomssenteret ligger i naturskjønne omgivelser i Borkenes i Kvæfjord i Troms, like i nærheten av sjøen. Her bor ungdom fra 13 til 18 år. På senteret finnes det fellesrom, leiligheter, aktivitetsrom, verksted og garasje.
Det er flere hensyn å ta når det anskaffes kunst til et hjem for ungdom. Det bør tas hensyn til at brukerne av institusjonen er der fordi de har det vanskelig på et eller annet plan, slik at motivene ikke vekker ubehagelige assosiasjoner. På veggene henger kunstverk som kan tilby beboerne både tankeadspredelse og inspirasjon, og som kan utvide deres horisont. Tre fotografier av Annar Bjørgli har motiver fra naturen; et nakent, krokete tre, et fjordlandskap om vinteren, fysiske landskaper og figurer. Hvitt og bleke farger går igjen i bildene, som har noe utsatt eller sårbart over seg. Fargepaletten kan bringe tankene til letthet, klarhet og uskyld. Bjørgli er født i 1969 og tilhører en generasjon av fotografer som jobber i en tradisjon hvor fotografiets poetiske kvaliteter, i tillegg til teknisk ferdighet, er viktig. Han har i tillegg til foto jobbet med skulptur og installasjon.
Det er også kjøpt inn flere tegninger av Marit Victoria Wulff Andreassen. Kropp, kjønn og seksualitet er kjente tema fra verkene hennes. Bildene på ungdomssenteret viser en surrealistisk verden hvor kropp og natur, det vare og brutale er forbundet, iblant på overraskende måter. Kunstneren er fra Kasfjord, nabobygda til Kvæfjord, og kan dermed også ha betydning for ungdommene på institusjonen som en nær rollemodell.
Maja Nilsen er representert med 5 kollasjer. De er en del av en serie på 12 bilder med tittelen The Poem of the end. Hun bruker elementer fra filosofi, botanikk og bildekunst som kobles sammen til nye enheter som kan utfordre tilskuerens oppfatninger og stille spørsmål om hva man egentlig ser.
I dagligstua henger fotografiet I Love Life But, av Dag Nordbrenden. Bildet viser en murvegg med «I love life but» påført med hvit skrift, et bilde som kan være et godt utgangspunkt for å snakke med ungdommene. Motivet åpner for kommunikasjon med ungdommene som har kjent at livet ikke alltid er like lett.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».