Norsk Sjøfartsmuseum i Generalitetsgården på Norsk Folkemuseum

27 objects

Da pressen fikk komme inn i det nye museumsbygget ble de tydelig overrasket over alt som var samlet der. Det første rommet inneholdt en utstilling om norsk polarhistorie med praktfulle modeller av polarskipene «Fram», «Maud» og «Gjøa». En utstilling i første etasje var viet dampskipene med både modeller av landets første dampskip «Constitutionen» og andre mer moderne fartøyer. I andre etasje var hovedrommet viet seilskutene. Her var modeller og bilder av kjente seilskuter. Gallionsfigurer og skipsdekorasjoner dominerte det innerste rommet og en utstilling i kjelleren viste gjenstander fra hvalfangsten.

Men det nye bygget hadde tydelige begrensninger og det ble tidlig klart at museet ikke ville være stort nok til å huse de voksende samlingene. Det var heller ingen utstillingsmuligheter for de mange båtene som museet eide. I 1936 ble en stor tomt på Bygdøynes kjøpt, men uten penger til å bygge for ble museet værende i Generalitetsgården helt frem til 1960, da første del av det nye museet sto ferdig.

• Hej,

Jag är på jakt efter ett fartyg som uppges heta m.s. Hamilton och hemmahörande i Kristiania år 1920. Jag har inte hittat detta fartyg i Lloyd´s Regeister (1920) eller i det Norske Veritas register (1923) som finns på Ålands Sjöfartsmuseum i Mariehamn. Kan ni hitta uppgifter

om fartyget och om så är fallet också en bild på henne som en

ålänning mönstrade på 1919 och hoppade av i

Savannah den 7 februari 1921.