Foran Kilden teater- og konserthus i Kristiansand hilser den nær elleve meter høye Danseren av Reinhard Haverkamp velkommen. Stålskulpturen bukter seg langsomt og grasiøst i både s ...
4 objects
Danseren [Skulptur - Metallarbeid]
Den slanke formen er av polert rustfritt stål og reflekterer lyset fra solen og sjøen om dagen og fra bårlykter og månen om natten. Toppen på skulpturen er bøyd og fremstår som lev ...
Coronium [Lysinstallasjon]
Neon-installajonen består av 400 håndlagde glassrør. En fortettet flate av lysstråler omkranser en sort sirkel over trappen og leder publikum mot ingangen til de fire salene. Verke ...
Untitled #36 [Veggmaleri]
Dette er det største veggmaleriet Lyche har skapt til nå. Veggmaleriet er laget på stedet og teknikken er en blanding av akrylmaling og sparkel. Den blir påført veggene lagvis og s ...
Javel [Skulptur - Metallarbeid]
Skulpturen henger på den grovhugde fjellveggen rett bak Kilden. Kontrastene mellom det materialene i den røffe, matte fjellveggen og skulpturens glinsende, speilblanke overflate av ...
Kilden ligger på den gamle Silokaia på vestsiden av Odderøya i Kristiansand, og rommer tre av landsdelens sentrale kulturinstitusjoner: Kristiansand Symfoniorkester, Agder Teater og Opera Sør. Arkitekturen er lett gjenkjennelig, med en fasade formet som en sammenhengende, skråstilt bølgende flate. Denne bølgen er lyssatt, og på kveldstid står den som et skinnende signal mot vannspeilet og byen. Bygget inneholder fire saler med til sammen flere enn 2200 publikumsplasser, og rommer både profesjonell kunst og amatørkultur – et kulturhus for hele Sørlandet.
Til den grove fjellveggen rett bak Kilden har kunstnerne Arne Revheim (NO) og Finn Eirik Modahl (NO) laget en 23 meter lang, høyglanset stålskulptur som former ordet «javel». Kombinasjonen av «ja» og «vel» brukes over hele landet for å si «greit» eller «okei», men i Kristiansand brukes ordet også på en annen måte – istedenfor «hei» eller «god morgen». I denne konteksten fungerer ordet som en velkomstgest, men også som en oppfordring til publikum om å engasjere seg i Kilden og aktivitetene der.
Når man runder hjørnet til fronten av bygget, ser man Reinhard Haverkamps (DE) Danseren på Bekskjær ute i vannet. Den slanke formen er av polert, rustfritt stål, og reflekterer lyset fra solen og sjøen om dagen og fra båtlykter og månen om natten.
Inne i huset møtes man av lysende stråler fra neoninstallasjonen Coronium av Vong Phaophanit (LA) og Claire Oboussier (UK). Det interaktive lysspillet består av fire hundre håndlagde glassrør med en elektrode i hver ende. De mange rørene former en sirkel, og visualiserer lyden og aktiviteten som finner sted på de fire scenene.
I foajeen dominerer Uten tittel #36, et hundre meter langt abstrakt maleri av Josefine Lyche (NO). Maleriet er malt rett på veggen med en blanding av akrylmaling og sparkel. Den grove strukturen som dannes gjenspeiler kurvene i arkitekturen, mens fargene står i kontrast til bygningen og går fra rødt, oransje og gult til lilla, rosa og grønt. Resultatet er energisk og pulserende.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».