Photo: Ringve Musikkmuseum

Janitsjar – fra Tyrkia til Trøndelag

Finnes det likheter mellom et Osmansk hærtog fra 1700-tallet og et 17. mai-tog? Ja, begge er utenkelige uten janitsjarmusikk!

25 objects

”Janitsjar – fra Tyrkia til Trøndelag” ser på musikalsk utveksling fra historiske- og samtidsperspektiver - på hvordan folk omfavner kulturimpulser og gjør dem til sine egne.

I dag er Norge det eneste landet i verden som bruker ordet janitsjar for å beskrive musikkorps, men tradisjonen med marsjerende band kan føres flere hundre år tilbake i Europa og orienten. Selve ordet janitsjar er avledet fra Yeni Çeri, benevnelsen på elitetroppene til den Osmanske hæren. De brukte trommer, cymbaler, horn og obo for å oppmuntre sine egne og skremme fienden.

Vi finner tyrkiske innslag i musikken til Mozart, Beethoven og Rossini på samme perioden som ordet janitsjar får innpass i Norge. Men hva ordet betyr endrer seg over tid. Hvilke musikalske verdener åpner seg når vi følger det videre?