Sara Fabricius levde sine ungdomsår i Tromsø, i ei brytningstid mellom tradisjon og modernitet. I en alder av 24 år brøt hun opp og reiste til Paris for å utvikle seg som maler. He ...
55 objects
Mugge
Pyntegjenstand
Mugge
Ur
Lommeur i gull. Har kan åpnes på begge sider og har inskripsjoner i begge lokk. Lommeuret har kjede og er oppbevart i eget etui merket: Kungl. Hovleverantör. Aktiebolaget. Nordiska ...
Skrin
Skrin
Treskrin med to hengslede lokk i toppen. Hengslene er i messing ornamentert med bladmønster. Belagt med sjakkrutet overflate i sort og metallisk grå. Ene kortsiden er løs.Har tilhø ...
Skopar
Skinnsko med pelsparti over snøringen, fôr i saueskinn, brodd som kan vippes ut under hælen og jernbeslag på sidene ved tuppen. Kan ha vært brukt som skisko, med tanke på beslag på ...
Eske med kunstige blomster
Sjokoladeeske fylt med kunstige blomster; 5 gule blomster, 4 røde blomster, 1 hvit blomst, hvorav 3 med blader på stilkene. På oversiden er det påskrevet: 'Se på undersiden', på u ...
Tekanne
Vase
Skulptur
Skulptur
Eske med souvenir
Håndbrettet eske med håndmalt blomstermotiv. Inni eska ligger en mindre papireske med motiv fra Paris? Inni denne igjen ligger det vatt i bunn, med et par miniatyr-tøfler i forskje ...
Malerskrin
Malerskrin i tre, som kan lukkes som en koffert. Håndtak i lær. Metallhengsler og -kroker. Kledd med metall med avdelte rom innvendig i oppbevaringsdelen. Palettdelen har en løs pa ...
Leketøy
Beger
Beger i sølv med dekor. Tre støtter i bunn. Er produsert av gullsmed Tostrup, trolig i 1880. Har tilhørt Sara Fabricius. Initialene MF på begeret kan tyde på at det før har tilhørt ...
Leketøy
Leketøy
Leketøy
Skrin
I likhet med mange av hennes litterære karakterer, fant ikke Sara Fabricius/Cora Sandel seg til rette innenfor datidens snevre kvinnesyn og normer for hva som passet seg. Ulikevekt i menneskelige relasjoner, ikke minst mellom kjønnene, ble et gjennomgangstema i hennes forfatterskap.
Bruk av scener eller episoder er karakteristisk for forfatteren Cora Sandel sin fortellerstil. Det er mulig å lese denne «livets strøm» av situasjoner som påvirket av hennes malerblikk. Den litterære stilen har inspirert utstillingens formspråk. Gjennom installasjoner og stilleben formidles kunstnerens betraktninger omkring tema som lå henne på hjertet: natur og dyrevern, personlig autonomi og relasjoner mellom mennesker.
Hvem var så Sara Fabricius/Cora Sandel, forfatteren som hatet å være påtrengende og som etter eget sigende led av en slags «anonymitetsmani»? Utstillingen Sara og friheten gir ingen svar, men konfrontert med hennes egne utsagn møter vi ei dame som framstår både temperamentsfull og lavmælt, reflektert, vittig og skarp.
Alle de kulturhistoriske gjenstandene i Sara og friheten er fra kunstneres liv, og utstillingen innledes med en biografisk tegneseriestripe av Anneli Furmark.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».