Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Kampen med dragen: Sølvarbeider av Henrik Møller

28 objects

Henrik Bertram Møller ble født i Trondheim i 1858, som fjerde generasjon i et veletablert gullsmeddynasti. Etter studier og arbeidsopphold i Wien, København og New York returnerte han til fødebyen, og ble på midten av 1890-tallet kunstnerisk leder i familiefirmaet. Møller arbeidet som tegner av sølvarbeidene, og overlot den håndverksmessige utførelsen til sine medarbeidere. Dette var en vanlig arbeidsdeling i norske gullsmedfirmaer på slutten av 1800-tallet, hvor produksjonen i økende grad ble spesialisert.

Selv om Møller arbeidet i ulike historiske stilarter, er hans navn hovedsakelig forbundet med dragestilen. Den var populær i norsk gullsmedkunst fra 1880-tallet og frem til første verdenskrig. Samtidens interesse for norsk arkeologi og historie dannet utgangspunkt for å utvikle det man anså som en særegen nasjonal stil, basert på formspråket til norske fortidsminner fra vikingtid og middelalder. I Møllers arbeider finner vi derfor inspirasjon fra Nidarosdomens skulpturer, stavkirkenes flettverksornamentikk, og motiver fra norrøn mytologi og sagalitteratur.

På slutten av 1800-tallet økte turiststrømmen til Trondheim betraktelig, og Møller innrettet i stor grad produksjonen mot internasjonale kunder. Gjennom aktiv markedsføring ble hans sølvarbeider solgt til engelske lakselorder, nyrike amerikanere, den tyske keiser Wilhelm II og kong Chulalongkorn av Siam. Mange av arbeidene befinner seg fortsatt i utenlandsk eie, men gjenstandene og tegningene i denne utstillingen kan gi et inntrykk av Møllers enorme produksjon.