Norsk Bjergningskompagni A/S

1 comment

  • B.Nr:63. GRANVIN. Bygd av Mjellem & Karlsen, Bergen. Passasjer og lastebåt til HSD. Sjøsatt 21 Mars 1931.Var på "meget vellykket" prøvetur 15.Oktober 1931, og forløp til alles tilfredshet. Gjennomsnittsfarten ble 9 1/2 mil. Skipets lengde er 27 meter, bredde på 5,7 meter og brutto vekt på 115 Tonn. Der er sentralvarme som besørges av koksanlegg. Kapasitet på 60 tonn last, 150 passasjerer og tre biler på dekk. Ellers meget godt utstyrt med dame og herresalong og stort røkerom. Fremdriftsmaskin på 150 Hk fra Bolinder.

    Mandag 20 Februar, 1933 i 9 tiden på kvelden, grunnstøtte Granvin på Tjuvaholmen ved Øystese pga. snøvær og dårlig sikt. Flere av passasjerene havnet i vannet, men alle ble reddet da det var stille vær. Det var meget dramatisk, da båten gikk med full fart på land. 9. April 1940 ble GRANVIN sammen med EIDFJORD og HORDALAND rekvirert til transport av norske tropper fra Kinnsarvik til Granvin. Natten til 25 April ble de angrepet av fem tyske MTB'er. GRANVIN gikk klar men EIDFJORD ble truffet.

    I 1968 ble det satt inn en ny hovedmotor fra Wichmann på 300 HK.

    Båten gikk i rutefart på Hardangefjorden i sammenhengende i nærmere 57 år. Våren 1988 ble den overtatt av Veteranskiplaget Fjordbåten, restauret og satt i tilnærmet orginal stand.

    I 2011 ble den fredet av Riksantikvaren.

    Den er fremdeles i drift: https://www.maritimetours.no/granvin/

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Share to

Add to a folder

If you want to keep your stuff, you need to .