Aarø Automobilselskap m/ flere

19 objects

Torgsalg i Molde..Hjelset Auto startet Ringbuss i Molde i 1953, de første sjåførene var Bjørn Hammerø og Knut Stranden. .Det var i mange år bare to ruter, Østre og Vestre ring. Det var avgang hver time på hver rute. .Mellom turene var et pause ved holdeplassen ved Torget. Bussen har dermed kommet vestfra og venter på avgang østover (Kviltorp) da bildet ble tatt.

Restauranten som ble tatt av snøras etter 1956 engang..Den nærmeste bussen er registret T-2287. Det var en Ford "solskinnsbuss" (m/ kalesje) modell 1935. Den hadde 20 sitteplasser. Bussen tilhørte Aarø Automobilselskap i Molde. Bussen var i bruk seinest i 1947.

Dette er fem busser som ble levert til Aarø og Molde Auto A/S og Hjelset Auto A/S i årene 1970-1972. Bussene var lakkert gul og mørk blå. Fra 1. januar 1973 gikk disse to selskapene inn i Aarø-Batnfjord-Kleive Auto A/S, seinere navnebytte til Molde Bilruter. Det nye selskapet flyttet straks inn i nytt anlegg i Fannestrandvegen 71..Bussen helt til venstre er UR10955, se ellers eget bilde på R.Fot.34382..(fra Oddbjørn Skjørsæter sine samlinger i Romsdalsarkivet)

Chalmers på Fanestranden i Møre og Romsdal 1923-1924

"juli 1964"..Bildet viser to busser fra Aarø og Molde Auto, to busser levert i 1960 og 1963. Selskapets busser var lakkert i gul og mørkblå. Samme fargene ble brukt av Hjelset Auto som var et datterselskap.

1956 Høvdinger på busstur..Bussen med reg nr T-8686 var en turbuss som tilhørte Aarø Automobilselskap i Molde. Det var en Matford 1951-modell og karosseriet ble bygd av Røvik Karosserifabrikk i Molde.

"17.mai.1963".

Torget med bla S.Pettersson, Romsdals Fellesbank, Myrabakken i bakgrunnen..Bussen med reg.nr. T-8693 er en Scania-Vabis B62VE årsmodell 1953 med karosseri fra Bussbygg Hovdenakken 39 spl og var Moldes første ringbuss, tilh. Hjelset Auto A/S.

Aarø Auto.

1956 Høvdinger på busstur..Bussen med reg nr T-8686 var en turbuss som tilhørte Aarø Automobilselskap i Molde. Det var en Matford 1951-modell og karosseriet ble bygd av Røvik Karosserifabrikk i Molde.

1949 Høvding konfeksjon på tur med Bergsbakks Molde Auto i den flotte Chevrolet. .Buss med reg nr T-2000...T-2000 1935 Chevrolet. Røvikbygg 25. 18 seter. Aks.avst. 157". Levert Molde Auto. Rute Molde- Batnfjordsøra. Solgt til Eira Auto. Senere også Vistdalsruta og Eidsvåg Auto.

Slett@romsdalsmuseet

1956 Høvdinger på busstur..Gjøvik auto i bakgrunnen..Bussen med reg nr T-8686 var en turbuss som tilhørte Aarø Automobilselskap i Molde. Det var en Matford 1951-modell og karosseriet ble bygd av Røvik Karosserifabrikk i Molde.

Aarø Auto / Molde Auto..Scania Vabis med reg nr T-8682 utenfor Molde Folkeskole.

Slett@romsdalsmuseet

Elvebakken, Aarø Automobilselskap. ..(Bilder tatt av Tyske marinesoldater fra Hafenschutzflottille Molde) ..

Hjelset Auto.Scania Vabis. reg nr: T-8693..39 spl..Moldes første ringbuss. .(utenfor Bussbygg)

Gruppebilde/bil: .Bil med reg nr T-2268 Chevrolet 1930 mod lastevogn 2tonn og T-2086 Overland Whippet drosje mod 1931 tilhørende Aarø Auto.

Første bilferga mellom Åfarnes og Sølsnes i 1935, ombord i B/F Moldefergen. Fergen ble bygd hos J.R.Aas båtbyggeri på Vestnes i 1931 og satt i trafikk på Langfjorden i 1931..Lastekapasiteten var 4 fem-setere eller 3 sju-seters biler..Fergen gikk kun om sommeren. Det var ingen bilrutetrafikk over Sølsnes-Åfarnes i krigsåra..B/F Moldefergen ble senere første ferge i sambandet Hollingsholm-Aukra i 1948..Det er husene ved fergekaien på Åfarnes som ses i bakgrunnen. .Bilen er en Nash 8 seters 1929 mod med reg nr T-2282 tilhørende Aarø Auto og registrert som drosje. Bilen er første gang registrert 19.5.1930..Bilen ble solgt til Einar Lillebostad, Bolsøya 3.5.1953 og senere solgt til Peder Hatle, Elnesvågen 30.5.1957..Skiltene ble innlevert 20.9.1961, og den ble vel da sikkert vraket.

Share to

Add to a folder

If you want to keep your stuff, you need to .