På 1800-tallet spådde samen Anti Biette at det i første generasjon etter ham skulle bli oppdaget en skatt i fjellet Biertavarri i Kåfjorddalen. Skatten skulle være den største i Tr ...
På 1800-tallet spådde samen Anti Biette at det i første generasjon etter ham skulle bli oppdaget en skatt i fjellet Biertavarri i Kåfjorddalen. Skatten skulle være den største i Tromsø stift. Denne skatten var kanskje koppermalm, for mot slutten av 1800-tallet kom industrialismen til Nord-Troms gjennom funn av koppermalmforekomster.
Funnene brakte gruvespekulanter og utenlandske og norske selskap med fremmedklingende navn som The Norwegian Copper Mines Ltd. og The Norwegian-American Copper Mining and Smelting Co. til Kvænangen, Nordreisa og Kåfjord. I dalfører som tidligere hadde hatt samiske stedsnavn, fant man nå gruvenavn som Monte Carlo, Sunset og Sunrise. I kjølvannet fulgte direktører, stigere og arbeidere fra fjern og nær.
I dalførene i Nord-Troms – ofte langt fra den eksisterende bosettingen – vokste det frem mikrosamfunn av en art regionen ikke hadde sett før, preget av risikofylte arbeidsplasser og en økonomi som var totalt avhengig av marked og etterspørsel internasjonalt. Ikke minst ble de eksisterende bygdesamfunnene i nærheten preget av den kulturen fremmedarbeiderne brakte med seg. Gruveindustrien markerte en ny epoke i Nord-Troms sin historie.
-Fra introduksjon til gruvedrift i NTRMs hovedutstilling "Møter-Encounters-Deaivvadit-Kohtaamissii"
Bilder av gruvearbeidere og gruvedrift i Nord-Troms samlet i anledningen musikkfortellingen "Rallar og Bus" sin turne i Nord-Troms.
"Rallar og Bus" er en musikkfortelling som er fritt basert på en fascinerende og unik tid i Nord-Troms historie; gruveindustrien. I musikkfortellinga rettes søkelyset mot kapitalisme og arbeidernes forhold på begynnelsen av 1900-tallet, om samhold og menneskers ønske om et bedre liv. Gjennom musikk og sang tar "Rallar og Bus" oss gjennom en epoke som skulle sette sine spor i både landskap og mennesker i over hundre år.
"Rallar og Bus" er skrevet av Lise Brekmoe, Inger Birkelund, Øystein Fredriksen og Daniel Wikslund.