I 1952 sto tørrdokken ferdig hos Kaarbøverkstedet, etter å ha vært under planlegging siden 1930-tallet. Den kunne ta inn båter på opptil 125 meter, og var ett av argumentene for at ...
I 1952 sto tørrdokken ferdig hos Kaarbøverkstedet, etter å ha vært under planlegging siden 1930-tallet. Den kunne ta inn båter på opptil 125 meter, og var ett av argumentene for at Sjøkommando Nord ble flyttet fra Tromsø til Harstad etter krigen.
Den første dokksettingen fant sted den 7. mars 1952. Da var det KNM "Sørøy" som ble tatt inn til service [eller ombygging?]. "Sørøy", merking F 308, var opprinnelig en britiskbygget korvette ved navn "Eglantine", som ble overtatt av den norske marinen under krigen. Fartøyer ble kjøpt og omdøpt "Sørøy" i 1946. Den ble klassifisert som fregatt i 1950, og ble brukt i fiskerioppsynet frem til 1956. Dette året ble den solgt og bygget om til hvalfangstbåt, under navnet "Thorsglimt". Fartøyet ble hugget opp i 1969.
(Kilder: * Lokalhistoriewiki.no * Ymse informanter - se info. under de enkelte bildene.)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».