Banen ble brukt av Hafslund Smelteverk for industriell transport til anlegget sitt og til havna på Sundløkka. Den ble elektrifisert med 600 V likestrøm. Den 2 km lange strekningen ...
Banen ble brukt av Hafslund Smelteverk for industriell transport til anlegget sitt og til havna på Sundløkka. Den ble elektrifisert med 600 V likestrøm. Den 2 km lange strekningen fra anlegget til havna ble nedlagt i 1967 etter at den hadde blitt ødelagt av flom, mens resten av banen ble nedlagt seks år senere. Samtidig ble en ny uelektrifisert strekning tatt i drift mellom Vestre linje syd for Hafslund kapell og smelteverket, denne var i drift til begynnelsen av 1980-årene. Dette sporet ble revet i 2001. Ett lokomotiv er bevart ved Krøderbanen.
Hafslundbanen er en nedlagt industribane mellom Hafslund i Sarpsborg og Sundløkka i Fredrikstad. Den var et sidespor til Østfoldbanen og ble åpnet 20. mars 1898 og er dermed den første, elektriske normalsporede jernbane i Norge. Den opprinnelige traséen ble nedlagt i 1973 i forbindelse med byggingen av Sannesundbrua.