Denne muligheten til å bli ferdig til jul, var nok kjærkommen for mange. Julehelga var lang, og mange satt sin ære i å følge opp tradisjonene. Her skulle alt være på stell før julen ringte inn, og det var ikke småtteri som skulle til.
I dag er skittensøndagen ofte en dag butikkene er åpne, slik at de som er seint ute med julegaver kan gjøre seg ferdig.
Jeg opplever at fokus på hva jula skal inneholde er flyttet fra heimen over til handelsstanden. Det er de som definerer hva vi trenger til jul, med fargeglade brosjyrer og glossy reklame på tv. Jula starter tidlig i butikkene, og den pisker opp stemningen blant oss forbrukere. I utgangspunktet handlet ikke julehelga om å gi dyre gaver til hverandre, men mye kan tyde på at det er det den har utviklet seg til. Ønsker vi å bytte kurs, må vi ta jula tilbake til heimen, tror nå jeg. For det er vel der den hører hjemme, eller hva?
Hør de andre fortellingene i Beate Heides adventskalender "Sparkeføre" her http://digitaltfortalt.no/search?subjects=%22sparkef%C3%B8re%22%20
Advenskalenderen «Sparkeføre» er en kalender bestående av små fortellinger, en for hver dag fra fra 1. desember til julaften. Beate Heide står bak prosjektet og har skrevet og lest inn alle fortellingene.
Illustrasjonene til Sparkeføre er av Inger Kaurin, Torill Strøm, Evy Martinsen og Unni Olsen
Musikk: Bård Mathisen