8) Hårfin til jul - Sparkeføre

Håret er viktig for oss, for akkurat der er vi forfengelige. I et langt liv som kunde, kan jeg huske både rulling, permanent og striping. Hårmotene har virkelig forandret seg, og det ser vi best på gamle bilder. Vi som ikke har krøller har kjøpt oss det, de som har, har slettet dem ut, og så har vi byttet hårfarge, hatt i skum, gele og andre stylingsprodukter for å føle oss vel.

Ett år barberte jeg meg på hodet; 2 mm takk, sa jeg. Det var en underlig opplevelse, for det tar et halvår før det som vokser ut og ser ut som en hårmanke igjen. Da gikk det opp for meg at håret bevarer hodet varmt! Aldri har jeg vært så kald som da. Og at hår har noe å si for om andre kjenner meg igjen, det er jeg nå ikke i tvil om. Jeg var nesten litt inkognito uten hår. Jeg fikk spørsmål om jeg var syk, for det var nå alle sikker på, at ingen med vettet i behold skalperer seg slik! Bortsett fra meg da. En ting er sikkert, det var uhyre lettvint! Det var ikke noe tapt tid til hårstell det halvåret.

Frisørens beste verktøy er saksa. Min frisør fortalte at hun er helt avhengig av å klippe med sin egen saks, fordi den er tilpasset hennes måte å klippe på. Dyr var den også. Ikke noen Fiskar-saks til 100 kroner nei, men en sylskarp sak til mange tusen.

Om du ikke har sikret deg klippetime til jul, er det kanskje på tide å gjøre det, sånn at du også kan få en hårfin jul! Kanskje litt nytt skum og stasj te å ha i også.

Hør de andre fortellingene i Beate Heides adventskalender "Sparkeføre" her http://digitaltfortalt.no/search?subjects=%22sparkef%C3%B8re%22%20

Advenskalenderen «Sparkeføre» er en kalender bestående av små fortellinger, en for hver dag fra fra 1. desember til julaften. Beate Heide står bak prosjektet og har skrevet og lest inn alle fortellingene.

Illustrasjonene til Sparkeføre er av Inger Kaurin, Torill Strøm, Evy Martinsen og Unni Olsen

Musikk: Bård Mathisen