5) Familiebilde - Sparkeføre

Når man har funnet sted, klær og fotograf, pleier det være en relativt kurant affære å ta selve bildet. Det er etterpå det pleier å bli diskusjoner. Nemlig om hvilket bilde som skal representere familien dette året. Og der pleier meningene å være like mangfoldig som det er mennesker med på bildet. Har man et husdyr som er med, pleier de ikke blande seg inn i akkurat den diskusjonen, men det er ikke alltid de er så samarbeidsvillige under fotograferingen.

Når bildene er kommet i hus, og fått konvolutt og er adressert, tar posten dem med ut i verden. Julekort med bilde på pleier å vekke begeistring hos mottakerne. Det er hyggelig å få en slik fotohilsen i posten.

Jeg som koser meg med juleposten første juledag, setter ekstra pris på de hjemmelagede julekortene, bilde eller ikke bilde på dem. De pleier få en plass i albumet mitt, og jeg kan bla tilbake å se hvordan unger vokser, hårfestet kryper oppover og livlinjen utvider seg hos mennesker jeg kjenner, venner og familie. Slik kan også disse familiebildene fortelle meg at tidens tann gnager uavlatelig på oss, og at det er fint lite vi kan gjøre med det. Jeg ser at de som var barn, vokser til og får barn selv – tider kommer og henruller. På noen kort er det huller – etter mennesker som er døde. De skaper et tomrom i bildet.

Jeg syntes det er en koselig skikk å ha bilder på julekort. Det er noe personlig og hyggelig ved det. Men jeg må innrømme at det slett ikke er hvert år jeg greier å få tatt et slikt bilde. Og kanskje det er like greit, så blir det en overraskelse om det er bilde eller ikke.

Hør de andre fortellingene i Beate Heides adventskalender "Sparkeføre" her http://digitaltfortalt.no/search?subjects=%22sparkef%C3%B8re%22%20

Advenskalenderen «Sparkeføre» er en kalender bestående av små fortellinger, en for hver dag fra fra 1. desember til julaften. Beate Heide står bak prosjektet og har skrevet og lest inn alle fortellingene.

Illustrasjonene til Sparkeføre er av Inger Kaurin, Torill Strøm, Evy Martinsen og Unni Olsen

Musikk: Bård Mathisen