History
-
-
Første eier av kjolen var fru Maria Altenburg (født Winsnes), som giftet seg i 1749 og døde i 1768. Altenburgslekten holdt til på Nøstvedt i Ås kommune. Familien skriver seg fra Danmark, via David von Altenburg, som var gift med en "bondepike fra Aas".
På 1870-tallet arvet Caspara Amalie Altenburg Lund kjolen. På et tidspunkt lånte hun bort kjolen til sin svigerinne, som visstnok skulle på et kostymeball (hun var gift med Casparas bror, politimester i Sand, Halden, død i 1901). Kjolen ble aldri tilbakelevert, men i stedet solgt uten eierens eller etterkommernes viten til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum av enke Ida Altenburg i 1910.
I 1930 lånte museet ut kjolen til en draktparade i Oslo, og familien Altenburg oppdaget hva som hadde skjedd med arvestykket. Casparas sønn C. M. Christopher Altenburg Lund (ligningssjef i Oslo) fikk ordnet det slik at hans datter fikk prøve på seg kjolen - og han kunne sette på et originalt løst bryststykke, et livstykke og to ermestykker som de fortsatt hadde i familiens besittelse, og slik gjøre kjolen komplett. Datteren Kate Caspara Amalie Lund ble avfotografert i kjolen, før den ble ført tilbake til museets samling i Trondheim, dog uten de løse stykkene. Kate ble oppfordret av sin far til å forsøke å få kjolen tilbakelevert til familien, men saken ble liggende. Hennes sønn igjen, Erik C. Aagaard - i besittelse av fire løse deler til en praktfull rokokkokjole, lukket saken ved å gi delene til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i oktober 2021. Delene er i god stand, og vitner om farger som er langt mindre falmet enn resten av kjolen.
-
Produksjon
Halve slekten kom fra Danmark. - Production place Danmark hypotetisk
-
Proveniens
-
Proveniens - August 13, 2021 — October 26, 2021 (Fra begynnelsen av korrespondanse med eier, via overlevering av delene til signert giverbrev.)
I oktober 2021 fikk Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum fire løse deler til kjolen i gave fra Erik C. Aagaard. Disse hadde han arvet gjennom flere slektsledd, og han tok kontakt med museet slik at de kunne komme sammen med plagget de opprinnelig hører til. Gjennom innsyn i brev han kunne vise til, kom det også med dette frem at kjolen egentlig var urettmessig solgt til museet i 1910. Proveniensen beskrives ytterligere under "Historikk". - Giver/siste eier Aagaard, Erik C.
- Overdragelsessted Oslo Oslo
-
Produksjon
-
Relation
-
Object/Work – Components
2 related objects
- Design / Crafts Overkjole (NK1910-133-1)
- Design / Crafts Skjørt (NK1910-133-2)
Downloads
- File attachments Gult kort, NK1910-133 828581
Classification
-
- Produktene og deres bruk, tekstilindustri (Outline - Tekstilindustri) OU 288.95
- Drakt, voksen, kvinne (Outline - Drakt) OU 291.42
- Skredderfaget (Outline - Fremstilling av drakt håndverksmessig) OU 294.41
- Kjole- og draktsømfaget (Outline - Fremstilling av drakt håndverksmessig - Kjole) OU 294.42
- Klesdesign (Outline - Fremstilling av drakt håndverksmessig) OU 294.49
References
-
- Litteraturreferanse Tekst om verket av Marianne Selberg i "125 gjenstander, valg, fortellinger. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum 1893-2018", redigert av Solveig Lønmo. Trondheim: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, 2018, 66.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NK1910-133
- Part of collection Nordenfjeldske kunstindustrimuseum
- Owner of collection Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- Institution Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- Date published March 2, 2021
- Date updated November 26, 2022
- DIMU-CODE 021069530963
- UUID 8f04854a-b478-48a1-9f5a-45f3e0f408e4
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».